پشت پرده برکناری شاهزاده سعودی از وزارت دفاع

پشت پرده برکناری شاهزاده سعودی از وزارت دفاع
دوشنبه 9 تير 1393 - 12:23

اقدام ناگهانی پادشاه عربستان در برکناری معاون وزیر دفاع بعد از گذشت تنها یک ماه و نیم از انتصاب وی، بار دیگر از اختلافات داخلی شاهزادگان پرده برداشت.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "محمد بن سلمان بن عبدالعزیز" بیش از یک ماه از صحنه سیاسی در عربستان غایب بود و پدرش را در سفر به مصر همراهی نکرد، و در فعالیت ها و نشست های ماه جاری نیز حضور نداشت. محمد بن سلمان مدیر دفتر پدرش و همراه دائمی او در تمام فعالیتها بخصوص در سفر های خارجی بود.
برکناری "خالد بن بندر بن عبدالعزیز" از معاونت وزارت دفاع آن هم تنها چند هفته بعد از انتصابش، نشانه وجود اختلافها در داخل خاندان سعودی است.
منابع نزدیک به حکومت در ریاض به روزنامه "القدس العربی" چاپ لندن گفتند، فرمان برکناری خالد بن بندر بعد از رویارویی و اختلافهای او با "محمد بن سلمان" فرزند ولی عهد عربستان صادر شد.

در پی این اختلافها خالد بن بندر تا زمان بازگشت پادشاه و شکایت از پسر عمویش کار خود را متوقف کرد، اما پادشاه به محض بازگشت از مغرب همانطور که در فرمانش ذکر شده به درخواست ولی عهد ، او را برکنار کرد.
پیشتر، "مجتهد" فعال عربستانی که با انتشار خبرهایی محرمانه از مسائل پشت پرده خاندان حاکم در عربستان، طی سالهای اخیر هواداران بسیاری را در عربستان کسب کرده، در یادداشت های خود در تویتر از اختلاف محمد بن سلمان با معاون وزیردفاع و توقف فعالیت خالد بن بندر و نقشه تویجری برای حذف سلمان و فرزندانش خبر داده بود.
مجتهد در آخرین یادداشت های خود در تویتر گفته است که مشکل بین دو شاهزاده هنگامی شروع شد که محمد بن سلمان برگه هایی را که خالد بن بندر امضا کرده بود پاره کرد، و آن را به شکلی توهین آمیز به طرفش پرتاب کرد و گفت "هیچ کاری در وزارت دفاع بدون موافقت من انجام نمی شود".
بدین ترتیب، محمد بن سلمان تشریفات آل سعودی در خصوص احترام به بزرگتر را نادیده گرفت، و با تکیه بر موقعیتی که نزد پدرش دارد و اطمینان از اینکه خطری متوجهش نیست به شکلی نابخردانه رفتار کرد.
مجتهد افزود: خالد بن بندر یا بخاطر ترس یا احترام به عمو عکس العملی نشان نداد و تنها از آن محل خارج شد و با تویجری تماس گرفت.
مجتهد خاطر نشان کرد که تویجری به خالد بن بندر قول داد که محمد بن سلمان را اخراج کند.
مجتهد در پایان گفت تویجری از خالد بن بندر خواست تا زمان بازگشت پادشاه از مراکش در 27 شعبان منتظر بماند. وی افزود که پادشاه نمی تواند محمد بن سلمان را برکنار کند مگر آنکه خود سلمان را کنار بگذارد.

بر اساس پیش بینی ها سلمان بن عبدالعزیز از فرزندش محمد بن سلمان بخاطر دور کردن مردم بخصوص نزدیکان و دوستان قدیمی از او ، رضایت ندارد.
اما علی رغم پیش بینی ها، در یک سال گذشته، پادشاه عربستان فرمان ها و انتصاب های غیر منتظره ای مخصوصا در پست معاونت وزارت دفاع صادر کرده است. در عربستان تغییرات سریع در پست های بالا مخصوصا نظامی متداول نیست.
بعد از برکناری شاهزاده خالد بن سلطان در ماه آوریل گذشته، شاهزاده خالد بن بندر بن عبدالعزیز سومین معاون وزیری است که طی یکسال از سمتش برکنار می شود.
شاهزاده فهد بن عبدالله بن عبدالرحمن کمتر از چهار ماه بعد از انتصاب، بخاطر فساد از سمتش برکنار شد و سلمان بن سلطان که بعد از او در 6 اگوست سال گذشته منصوب شده بود حدود 9 ماه بعد به درخواست خودش در 14 می سال گذشته بخاطر عدم موفقیت در اداره امور نظامی وزارت دفاع و ارتش، برکنار شد.
گفته می شود میل به توسعه ارتش عربستان و تربیت فرماندهان نظامی حرفه ای با قابلیت های نظامی و تبدیل ارتش عربستان به یک نیروی منطقه ای و کوبنده، علت برکناری سلمان بن سلطان از معاونت وزارت دفاع و انتصاب خالد بن بندر به جای او بوده است.
بعد از برکناری خالد بن بندر که شکی در توانائی نظامی او نیست فرمانی برای تعیین جانشین او صادر نشده است.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها