"حملۀ داعش به عراق، در اردن برنامه‌ریزی شده بود"

شنبه 14 تير 1393 - 19:29

یک روزنامه کُردی نوشت: نقشه عملیات داعش برای اشغال موصل و سایر مناطق عراق، در نشستی در پایتخت اردن و با مشارکت آمریکا، اسرائیل، عربستان، اردن و ترکیه طراحی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه کُردی «اوزگور گوندیم» وابسته به حزب کارگران کردستان که در ترکیه منتشر می شود، فاش کرد که آمریکا، اسرائیل، عربستان و ترکیه در نشستی در امان پایتخت اردن، نقشه اشغال موصل و سایر مناطق عراق را طراحی کردند.

به نوشته روزنامه السفیر لبنان، این روزنامه در ادامه می افزاید: مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان نیز چهار روز پیش از برگزاری این نشست، عازم امان شده بود.

اسناد و مدارک این نشست از سوی یکی از شرکت کنندگان، به‌مبلغ چهار میلیون دلار به مسئولان عراقی فروخته شده و این اطلاعات از طریق یک دیپلمات که سال ها است در خاورمیانه کار می‌کند، در اختیار این روزنامه کُردی قرار گرفته است.

رئیس اطلاعات اردن و صالح القلّاب نماینده پادشاه این کشور، آزاد برواری نماینده حزب دموکرات کردستان، مسعود بارزانی معروف به جمعه رئیس اطلاعات کردستان از شرکت کنندگان در نشست مزبور بودند.

علاوه بر این نمایندگانی از شاخه‌های مختلف حزب بعث عراق، عزت الدوری، تعدادی از اعضای گروه نقشبندیه، دو نماینده از گروه موسوم به جیش المجاهدین از جمله شخصی به‌نام ابوماهر، سیف‌الدین عضو گروه انصار الاسلام، نماینده‌ای از جیش انصار السنه و الطائفه المنصوره که شامل اتباع مغربی و الجزائری است، به‌اضافه افرادی از گروه ثورة العشرین، جیش الاسلام و انصار التوحید و یک تبعه لیبیایی که اکنون در موصل به سر می‌برد از دیگر حاضران در نشست امان بودند.

هدف از برگزاری این نشست، اشغال موصل و پیشروی به‌سمت بغداد بود، از همین رو تعداد زیادی از دست‌اندرکاران مسائل خاورمیانه نیز در آن شرکت کردند.

اما دیپلماتی که این اسرار را برای روزنامه کُردی فاش کرده است، اظهار داشت: هدف از تمام این تکاپوها، ایجاد هرج و مرج هرچه بیشتر در خاورمیانه به‌نفع آمریکا و اسرائیل بود، به‌اضافه اینکه تنش امنیتی در این منطقه، زمینه مناسبی را برای تحقق اهداف نیروهای سلفی و در نتیجه قدرت گرفتن بیشتر آنان فراهم می‌کند.

در همین حال، روزنامه ملّیت ترکیه نیز نوشت: اظهارات مسعود بارزانی در مورد همه‌پرسی در خصوص استقلال کردستان پس از آن ایراد شد که وی دریافت اعتراض به این اقدام کاهش یافته است و این تصمیم از حمایت انگلیس، اسرائیل و ترکیه برخوردار است و برای این کشورها نیز متقاعد کردن آمریکا، کار دشواری نیست.

به‌نوشته این روزنامه، اسرائیل از تشکیل حکومت کُردی که با عرب ها مشکل دارد، خرسند است زیرا در این صورت حکومت مزبور نیز در وضعیت مشابه اسرائیل قرار خواهد گرفت و علاوه بر این، تشکیل آن موجب برقراری توازن در مقابل ترکیه و ایران خواهد شد.

اما ترکیه نیز نمی‌تواند تمایل خود به استفاده از نفت کردستان را پنهان کند به‌ویژه اینکه با اربیل قراردادهای نفتی امضا کرده و قراردادهای طولانی‌مدت با کردستان در سطوح مختلف به‌نفع ترکیه خواهد بود و نتایج سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خوبی برای آن خواهد داشت.

در همین ارتباط، ملیت نوشت: پس از اینکه ترکیه روابط خود با کرکوک را تقویت کرد، بارزانی حمایت مستقیم انگلیس و اسرائیل و نیز حمایت غیرمستقیم ترکیه را به دست آورد و به این ترتیب منطقه وارد مرحله جدیدی خواهد شد که کُردها در آن برای نخستین بار در مقابل مسائلی قرار می‌گیرند که تا پیش از این، با آن برخورد نداشتند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها