الجزیره و العربیه تا کجا می‌توانند ادامه دهند؟

الجزیره و العربیه تا کجا می‌توانند ادامه دهند؟
چهارشنبه 18 تير 1393 - 23:07

العالم - یک تحلیگر و پژوهشگر سیاسی گفت: رسانه‌های عربی منطقه به ویژه شبکه‌های العربیه و الجزیره، حقایق درباره گروه تروریستی داعش را وارونه جلوه می‌دهند.

"حکمت شحرور" پژوهشگر سیاسی در برنامه "انقلاب الصوره" شبکه العالم با موضوع بررسی نحوه اطلاع رسانی از وضعیت گروهک تروریستی داعش حضور یافته بود، درباره حمایت شبکه های العربیه و الجزیره از این گروهک تروریستی گفت: بدون شک مشکل اطلاع رسانی هدفمند یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که امروزه مردم از آن رنج می برند، زیرا برخی رسانه ها به شیوه های مختلف سعی می کنند تا حقایق را وارونه نشان دهند و مساله داعش هم نمونه بارز در این زمینه است زیرا این گروه در کشورهای حوزه و منطقه خلیج (فارس) "گروه ضاله" نامیده می شود و همین گروه در سوریه به نوعی گروهی تروریستی به حساب می آید و در عراق از آن به عنوان انقلابیون یاد می شود و برخی طرف ها از این گروه حمایت می کنند که این امر بیانگر تضاد در مواضع حتی تضاد در مواضع شبکه های الجزیره و العربیه است.

وی افزود: توصیفی که در مصر از داعش و جبهه النصره و حتی القاعده ارائه می شود، بر اساس مواضع اخوان المسلمین یا سلفی های طرف دار این گروه ها، توصفی کاملا متفاوت است. لذا طبیعی است که دو شبکه العربیه و الجزیره افکاری متغیر بر اساس تحولات سیاسی منتشر کنند که این امر در حقیقت در خدمت هدف سیاسی خاصی است؛ بنابراین من معتقدم اطلاع رسانی جهانی روزی بهای این جرائم تبلیغاتی و اطلاع رسانی، را خواهند پرداخت.

این پژوهشگر سیاسی در پاسخ به این سوال که هدف شبکه های الجزیره و العربیه از حمایت داعش چیست؟، گفت: قبل از هر چیز باید بدانیم که منطقه خاورمیانه در معرض هجمه خطرناک تقسیم و تجزیه جدید فراتر از "سایکس پیکو" قرار دارد. بنابراین پوشش رسانه ای لازم است که بخش های وسیعی از این توطئه و این کارزار را پوشش بدهد؛ حمایت از داعش و تغییر نام آن در مناطق مختلف در واقع تلاشی است برای تحقق این هدف که هجمه وسیعی علیه ملت های منطقه محسوب می شود.

 شحرور همچنین در خصوص عبارت "پیش به سوی انقلاب داعش" و موضع رسانه های قطر و عربستان در قبال اشغالگری گروهک تروریستی داعش در عراق گفت: این رسانه ها این گونه سیاست ها را در پیش می گیرند، بدون این که درک کنند که مخاطبان و شهروندان به سطحی از آگاهی رسیده اند که قادر به تشخیص هستند؛ رسانه های العربیه و الجزیره  تا دیروز داعشی ها را (در سوریه) تروریست می نامیدند و امروز آنها را (در عراق) انقلابی می نامند و این امر واقعا تاسف آور است.

وی در ادامه، وارونه جلوه دادن حقایق عراق از سوی رسانه های عربستان و قطر را توطئه ای بسیار خطرناک خواند و گفت: البته موضوع فتنه فرقه ای سنی و شیعه، بدون این قبیل پوشش های رسانه ای نمی تواند چندان گسترش یابد؛ علاوه بر این مواضع تحریک آمیز سیاسی در منطقه از سوی حامیان داعش منصفانه نامیده می شود و این درحالی است که داعش محکوم به نابودی است.

این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سوال که «با توجه این که همگان می دانند خطر داعش تنها متوجه عراق و سوریه نیست و کل منطقه را تهدید می کند، چرا باز هم این گروه مورد حمایت رسانه ای عربستان و قطر قرار دارد؟»، گفت: من معتقدم که توسل به این روش وحمایت از گروهی همچون داعش، پایان نقش آفرینی یا شکست نهایی سیاسی است، بنابراین وقتی این شبکه ها به این امر متوسل می شوند، در واقع به مرحله ناامیدی از تحقق هرگونه پیروزی در منطقه یا گرفتن هرگونه امتیاز سیاسی به ویژه در عراق رسیده اند و نزد نظام و ملت عراق هیچ جایی ندارند، به همین علت به حمایت از این گروه ها متوسل شده اند تا شاید روزی در حاکمیت و عرصه اقتصادی عراق جایی داشته باشند.

به گفته وی، برخی کشورهای حوزه خلیج فارس با وجود آشکار شدن ابعاد بحران سوریه و عراق، باز هم از اولویت دادن به مبارزه برای نابودی تروریسم شانه خالی کرده و از فاش شدن جنایت های داعش در موصل، در هراسند. شورای وزیران عربستان ادعا کرده که اگر سیاست های فرقه ای و در حاشیه قرار دادن برخی طیف های عراقی نبود، این اتفاق ها در عراق به وقوع نمی پیوست.

واقعیت این است که جنگ نظامی در عراق با جنگ رسانه ای و تبلیغاتی شبکه هایی همراه شد که سعی دارند اوضاع اقتصادی و امنیتی عراق را آشفته کنند.

خرسندی رسانه های عربستان و قطر از پیشروی داعش در عراق

شبکه های الجزیره و العربیه به تریبونی برای این گروه تروریستی تبدیل شده اند و این امر بدون شک نمایش تلاشی آشکار برای وارونه جلوه دادن حقایق عراق است.

این رسانه های عربی از "پیروزی" های داعش سخن به میان آورده و حتی داعش را به بغداد رساندند، آن را به عنوان "همسایه ایران" قلمداد و جنایت هولناک آن را در حق اهالی بی گناه موصل از جمله اعدام های گروهی و تجاوز به زنان و خودکشی برخی از این زن ها و نیز شلاق زدن جوانان را سانسور کردند، در واقع تلاش این رسانه های عربی آن است که تصویری را از داعش به نمایش بگذارند که انقلابی مردمی در عراق صورت گرفته و خبری از تروریسم در این کشور نیست و نگرانی از این بابت وجود ندارد؛ امری که با واقعیت فاصله بسیار زیادی دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها