لاوروف: سوریه به مسوولیت برچیدن سلاحهای شیمایی عمل کرد

لاوروف: سوریه به مسوولیت برچیدن سلاحهای شیمایی عمل کرد
پنج‌شنبه 19 تير 1393 - 14:51

العالم - وزیر خارجه روسیه بار دیگر با انتقاد از اتهام به دولت سوریه در خصوص استفاده از گاز سمی سارین، تاکید کرد که این اتهام ها برای خدمت به اهداف آنانی بود که خواهان توجیه سناریوی استفاده از زور برای حل بحران سوریه هستند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سرگئی لاوروف، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این اتهام ها ساخته آنهایی است که تلاش می کنند بهانه ای برای توجیه شیوه استفاده از زور برای حل بحران سوریه به دست بیاورند.

وی با بیان این که واقعه استفاده از این گاز در ماه آگوست گذشته، اقدامی تحریک برانگیز بوده، خاطرنشان کرد، کارشناسان سازمان منع سلاح شیمیایی پس از انجام آزمایشات به این نتیجه دست یافتند که مخالفان مسلح این عمل را مرتکب شده اند.

وزیرخارجه روسیه افزود: دیگر نباید چنین حرف و حدیث ها و ادعاهایی مطرح شود که فقط دولت سوریه مسوول تمام حوادث و استفاده از سلاح های شیمیایی بوده است، اینک بهانه های آنانی که خواهان حل بحران سوریه با استفاده از زور بودند، تضعیف شده است.

یادآور می شود گزارشی که در 12 دسامبر گذشته از سوی هیات سازمان ملل برای تحقیق در خصوص ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به ریاست پروفسور "ایک سیلستروم" منتشر شد، اظهارات دولت سوریه در نامه نگاری های خود به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل مبنی بر استفاده گروه های تروریستی مسلح از گاز سارین در خان العسل و در برخی مناطق غوطه دمشق، مورد تایید قرار داد.

گزارش های رسانه ای متعددی از جمله گزارش "سیمور هیرش" روزنامه نگار امریکایی در مجله "ریفیو اوف بوکس" چاپ لندن در ماه آوریل گذشته از نقش خطرناک رجب طیب اردوغان، نخست وزیر دولت حزب عدالت و توسعه ترکیه، و مسوولانش در حمله شیمیایی گروه های مسلح تروریستی به الغوطه الشرقیه در نزدیکی دمشق در 21 ماه آگوست گذشته پرده برداشت.

این اقدامات در واقع تلاشی برای ترغیب امریکا به حمله علیه سوریه در پی شکست های گروه های مسلح بود.

روسیه: سوریه به تعهداتش عمل کرد

"گینادی گاتیلوف" معاون وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد که کار برچیدن سلاح های شیمیایی در سوریه با پایبندی کامل دولت سوریه به تمام مسوولیت های خود در مقابل جامعه جهانی، به پایان رسید.

به نوشته خبرگزاری "نووستی"، گاتیلوف روز گذشته در جمع خبرنگاران روس گفت که ما بر این باوریم که سوریه، به طور کامل به تعهدات خود عمل کرد و مختصر مسایل باقی مانده در مقایسه با هدف نهایی که "نابودسازی کامل سلاح های شیمیایی در سوریه است"، اهمیت چندانی ندارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها