مصر کاردار ترکیه را به دلیل اظهارات اردوغان احضار کرد

مصر کاردار ترکیه را به دلیل اظهارات اردوغان احضار کرد
شنبه 4 مرداد 1393 - 23:04

وزارت امور خارجه مصر روز شنبه اعلام کرد: این کشور کاردار ترکیه را برای دومین بار در ماه جاری ˈژوییهˈ در اعتراض به سخنان ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر این کشور، احضار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رجب طیب اردوغان که بارها به مناسبت های گوناگون از ˈعبدالفتاح السیسیˈ رییس جمهوری مصر به علت موضع وی در باره مساله فلسطین انتفاد کرده است، اخیرا به شبکه خبری ˈسی ان انˈ گفت موضع قاهره درباره مساله فلسطین صادقانه نیست و السیسی یک دیکتاتور است.
وزارت امور خارجه مصر در این بیانیه "اعتراض و محکومیت" خود را نسبت به سخنان اخیر اردوغان، "که شامل توهین به السیسی بود"، ابراز و اعلام کرده است: اظهارات اردوغان فاقد ارزش و اعتبار است و ادامه دادن به سیاست هایی که به منزله زیر پا گذاشتن حقوق مصر و حاکمیت منتخب آن، بی تردید به اتخاذ اقدامات بیشتری از سوی دولت قاهره خواهد انجامید که ممکن است بر سر پیشرفت روابط دو کشور موانعی ایجاد نماید.
بدر عبد العاطی، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر، علت فراخواندن کاردار ترکیه در قاهره، تکرار موضع اردوغان در زمینه دیکتاتور خواندن السیسی و ایفا نکردن مصر در بحران غزه و همکاری آن با اسرائیل، دانست.
وی تأکید کرد: اتهامات اردوغان به منزله نادیده گرفتن حقایق تاریخی و نقش مصر و مواضع آن در زمینه دفاع از قضیه فلسطین است.
مصر قبلا نیز در ماه جاری ˈژوییهˈ، بلندپایه ترین دیپلمات ترکیه را در اعتراض به سخنان اردوغان که السیسی را حاکم خودکامه غیرقانونی توصیف کرده بود، احضار کرد.
روابط مصر و ترکیه از هنگام برکناری ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری پیشین مصر به دست ارتش این کشور، دچار تنش شده است.

پربیننده ترین خبرها