سازمان های مدافع حقوق کارگران می گویند؛

قطر کارگران آسیایی را به بردگی گرفته است

قطر کارگران آسیایی را به بردگی گرفته است
پنج‌شنبه 9 مرداد 1393 - 13:07

این بار روزنامه انگلیسی گاردین، گوشه ای از ظلم مقامات قطری به کارگران ساختمانی در این کشور را فاش کرده است؛ بر اساس این گزارش، کارگران ساختمانی در قطر به بردگی گرفته شده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بیش از صد کارگر خارجی در استادیوم "الوکره" به نصب 40 هزار صندلی ورزشگاه مشغول هستند؛ این کارگران روزانه کمتر از 8 دلار و 30 سنت دستمزد دارند و اضافه کار آنها تنها 75 سنت است.

این کارگران می گویند، مدیر پروژه گذرنامه هایشان را گرو گرفته است تا هیچ اعتراضی نکنند؛ اقدامی که نقض آشکار قوانین بین المللی کار است.

نقض آشکار حقوق کارگران خارجی در قطر در حالی صورت می گیرد که سخنگوی کمیته پروژه های "قطر 2022"(جام جهانی فوتبال 2022 ) به گاردین می گوید: مشکلاتی در زمینه محاسبه دستمزد و اضافه کار کارگران وجود دارد که تلاش می کنیم با همکاری پیمانکار آنها را حل و فصل کنیم.

به نوشته گاردین برخی از کارگران بیش از یک سال است که حقوقشان را دریافت نکرده اند و در وضع بسیار نامناسبی قرار دارند. برخی کارگران نیز در هنگام کار جان خود را از دست داده اند اما دولت قطر هر گونه تلفات جانی کارگران را رد کرده است.

اما سفارت خانه های هند و نپال در دوحه که بسیاری از شهروندانشان در قطر در کارهای ساختمانی مشغول به کار هستند، با ارائه آماری مستند، مرگ صدها کارگر در 2 سال گذشته را تایید کرده اند.

سازمان های غیر دولتی مدافع حقوق کارگران رفتار دولت قطر با کارگران خارجی مهاجر به ویژه آسیایی ها را در این کشور "بردگی مدرن" خوانده و محکوم کردند.

بیش از صدها هزار کارگر خارجی که بیشتر آنها از کشورهای آسیایی برای کار به قطر مهاجرت کرده اند، مشغول آماده سازی و احداث تاسیسات زیربنایی برای جام جهانی 2022 دوحه هستند.

از مدت ها پیش رفتار غیرانسانی قطری ها با کارگران مهاجر و نقض بارز حقوق بشر باعث شده دولت دوحه و کارگران مهاجر در این کشور زیر ذره بین سازمان های حقوقی و رسانه های گروهی قرار بگیرند.  

چنین رفتاری با کارگران مهاجر در دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس مثل عربستان سعودی و امارات هم بارها و بارها به چشم خورده است.

نقض حقوق بشر در این کشورها به دلایل مختلف باعث هیچ واکنشی در کشورهای غربی مدعی حقوق بشر نشده است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها