اعتراف مامور بلک‌واتر به "کشتار عمدی مردم عراق"

اعتراف مامور بلک‌واتر به
جمعه 10 مرداد 1393 - 09:36

العالم - یکی از پنج مامور امنیتی شرکت خصوصی بلک واتر در دادگاه اعتراف کرد که در کشتار مردم عراق در سال 2007، هیچ تهدیدی از سوی مردم و رهگذران متوجه آنان نبوده که باعث گشودن آتش از سوی او و همکارانش شود.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، جرمی ریج‌وی، کارمند سابق شرکت امنیتی خصوصی بلک‌واتر دیروز به دادگاه گفت: او هیچ عراقی را که به سوی آنها با اسلحه نشانه رفته باشد مشاهده نکرده و هیچ صدایی ناشی تیراندازی با اسلحه کلاشنیکف نشنیده است.

مامور امنیتی شرکت خصوصی بلک‌واتر در دادگاه گفت: هنگامی که او و چهار مامور دیگر بلک‌واتر بروی مردم آتش گشودند، عراقی‌ها برای نجات جان خود هر کدام به سویی می‌گریختند و هیچیک از آنها به سوی کاروانی که ماموران بلک‌واتر از آن حفاظت می‌کردند، حمله ور نشده بودند.

پنج مامور امنیتی شرکت خصوصی بلک‌واتر پس از حادثه کشتار 17 نفر از مردم عراق در سال ۲۰۰۷ به اتهام ارتکاب قتل بازداشت شدند. کشتار سال ۲۰۰۷ باعث شد پارلمان عراق مصونیت از تعقیب قانونی شرکت‌های خصوصی خدمات امنیتی را لغو کند.

جرمی ریج‌وی پس از این واقعه در دادگاه به قتل‌عام محکوم شد و همچون دیگر همکارانش به تحمل ۳۰ سال زندان محکوم شد. یکی از این پنج مامور هم به قتل عمد از نوع درجه اول محکوم شد.

دو سال پس از این واقعه روزنامه نیویورک تایمز از همکاری تنگاتنگ سازمان سیا و بلک واتر پرده برداشت و نوشت در حد فاصل سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ همکاری میان سیا و بلک‌واتر به حدی بوده که در مواردی مرزهای اداری میان این بخش دولتی و شرکت خصوصی بلک‌واتر تفکیک ناپذیر شده بوده است.

شرکت بلک‌واتر که در کارولینای شمالی مستقر است همچنان به خدمات امنیتی از قبیل محافظت از افراد، نگهبانی از ساختمان‌ها و محلات، و کنترل اماکن از طریق دوربین‌های مداربسته ادامه می‌دهد، این شرکت یکی از اولین شرکت‌های امنیتی خصوصی بود که پس از سرنگونی دولت صدام حسین در عراق آغاز به کار کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها