کانون‌های اصلی درگیری میان‌ ارتش عراق و داعش

کانون‌های اصلی درگیری میان‌ ارتش عراق و داعش
شنبه 11 مرداد 1393 - 22:59

عناصر گروهک تروریستی "داعش" و دیگر گروه‌های مسلح از نهم ژوئن گذشته با یورش به مناطق مختلفی در شمال غربی عراق، نقاطی را اشغال کردند، اما از آن پس هرگاه در صدد توسعه مناطق تحت سیطره خود برآمدند با مقاومت ارتش و نیروهای مردمی عراق مواجه شده‌اند.

به گزارش شامگاه شنبه پایگاه خبری العالم، پنج منطقه به شرح ذیل در عراق شاهد درگیری های شدید برای توقف حملات تروریستی عناصر داعش و دیگر گروه های مسلح است:

پالایشگاه بیجی:
این پالایشگاه که در 200 کیلومتری شمال بغداد واقع شده است  یکی از بزرگ ترین پالایشگاه های عراق محسوب می شود و مدت های طولانی 30 درصد نیازهای سوخت کشور را تامین می  کرد.عناصر تروریستی داعش چند هفته است که این پالایشگاه را محاصره کرده اند و نیروهای ویژه عراقی موسوم به "سوات" از این مکان دفاع می کنند.
 
امرلی:
این منطقه در 160 کیلومتری شمال بغداد واقع شده و عناصر داعش بیش از 50 روز است این منطقه را که هزاران تن از اهالی غیر نظامی آن تصمیم گرفته اند برای دفاع از دیار خود دست به سلاح ببرند، از هر طرف محاصره  کرده اند.

در درگیری های این منطقه شمار زیادی از غیرنظامیان کشته شده اند و اهالی این منطقه (عشایر ترکمان و نیروهای ارتش) با وجود تمام مشکلات از جمله قطع برق و امداد رسانی محدود همچنان از خاک خود دفاع  می کنند. شماری از نیروهای داوطلب اینک به نیروهای ارتش که در صدد شکستن محاصره "امرلی" هستند، ملحق شده اند.

جلولاء :
جلولاء که در 130 کیلومتری شمال شرق بغداد قرار دارد از جمله مناطق مورد اختلاف بین دولت مرکزی بغداد و دولت منطقه کردستان محسوب می شود. پس از عقب نشینی ارتش عراق از این منطقه در اوایل ماه ژوئن نیروهای پیشمرگه مسئولیت دفاع از آن را به عهده گرفتند. این منطقه شاهد درگیری های روزمره بین نیروهای پیشمرگه و عناصر تروریستی داعش است.


الضلوعية:
الضلوعیه در 90 کیلومتری شمال بغداد واقع شده است و نیروهای پلیس، عشایر سنی و نیروهای موسوم به صحوات از آن دفاع می کنند.  

این منطقه از همان ابتدا مورد حمله مکرر تروریست های داعش قرار گرفت اما عشیره الجبور به تنهایی در مقابل تروریست ها ایستاد و حملات آنها را که درصدد پیشروی به سوی بغداد از طریق این منطقه هستند، متوقف کرد.

منطقه الضلوعیه بعد از انهدام یکی از پل های اصلی شاهد درگیری های شدیدی بود زیرا با انهدام این پل راه فرار اهالی منطقه مسدود شد و قبایل سنی طرفدار دولت مرکزی بغداد با اعدام های دسته جمعی مواجه شدند.

جرف الصخر:
جرف الصخر در 50 کیلومتری جنوب غربی بغداد واقع شده است و نیروهای ارتش و نیروهای مردمی از آن دفاع می کنند.

جرف الصخر شهر کوچکی در ساحل رود فرات است که به علت قرار گرفتن در مسیر بین اماکن استقرار داعشی ها در غرب و عتبات مقدس در جنوب بغداد از اهمیت راهبردی برخوردار است.

از آغاز درگیری ها علیه گروه تروریستی داعش، این شهر شاهد درگیری های شدیدی بوده است و تروریست های داعش از شهر فلوجه برای جنگ با نیروهای ارتش استفاده می کنند تا بغداد را محاصره و مسیر منتهی به کربلای مقدس را به کنترل خود درآورند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها