دیده بان حقوق بشر:

اردن با اخراج فلسطینیان تعهداتش را زیرپا گذاشته است

اردن با اخراج فلسطینیان تعهداتش را زیرپا گذاشته است
جمعه 17 مرداد 1393 - 13:58

العالم - دیده بان حقوق بشر تاکید کرد که امان با اخراج فلسطینی های آواره شده از سوریه ، تعهدات خود را نقض کرده است.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، دیده بان حقوق بشر پنجشنبه شب در گزارشی 44 صفحه ای درباره برخورد اردن با فلسطینی هایی که از سوریه گریخته اند، خاطرنشان کرد، اردن از ژانویه 2013 از ورود فلسطینی هایی که از سوریه گریخته اند، سرباز زده است؛ همچنین 100 پناهجوی فلسطینی را که توانسته بودند وارد اردن شوند، اخراج کرده است.

"آدم کوگل" پژوهشگر دیده بان حقوق بشر گفت: طی پژوهشهایی در سالهای 2013 و 2014، حدود 16 مورد از عملیات کوچ اجباری فلسطینی ها برای بازگرداندن به سوریه را مستندسازی کردیم.

وی افزود: ما در تحقیق های جدید خود برای تهیه این گزارش، 8 مورد از اخراج فلسطینیها را نیز مستندسازی کردیم.

پژوهشگر دیده بان حقوق بشرخاطرنشان کرد: برخی کشورهای دیگر نیز قید و بندها و محدودیت هایی برای ورود فلسطینیها وضع کردند به گونه ای که درخواست پناهندگی به این کشورها برای فلسطینیها را دشوار کرده است.

کوگل تصریح کرد که اردن تنها کشوری نیست که محدودیت هایی برای ورود فلسطینی ها از سوریه وضع کرده است بلکه بر طبق این گزارش، لبنان نیز محدودیت های شدیدی برای فلسطینی هایی که برای ورود به این کشور درخواست ویزا می کنند، ایجاد کرده است.

وی با بیان این که ماندن در مرزها نیز برای فلسطینی های آواره دشوار شده است، گفت: عراق نیز اینک بیش از یک سال و نیم است که اجازه هیچ شکل از پناهندگی را نمی دهد.

"ندیم حوری" معاون اجرایی بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر اظهار داشت: در واقع اردن با کوچ اجباری برخی از فلسطینی ها از این کشور، وظایف بین المللی خود را زیرپاگذاشته است از جمله این وظایف اصل ممانعت از بازگرداندن پناهنده به مکانی که از آن گریخته است. زیرا مردم را به جایی باز می گردانند که در آنجا شاهد ظلم و ستم و خشونت هستند.

معاهده سال 1951، وضعیت و تعریف پناهنده و اصل عدم بازگرداندن پناهنده به مکانی که از آن گریخته است و حقوق پناهندگان را تعیین کرده است.

حوری افزود: برخی از فلسطینی هایی که به اردن گریخته اند، به زور به سوریه بازگردانده شدند.

پژوهشگر دیده بان حقوق بشر خاطرنشان کرد، طبق اطلاعاتی که به دست آوردیم، بیش از 100 نفر به سوریه بازگردانده شده اند که این اقدام نقض گسترده وظایف بین المللی اردن به شمار می آید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها