فرصتی برای مظلوم نمایی مبارک در دادگاه

فرصتی برای مظلوم نمایی مبارک در دادگاه
چهارشنبه 22 مرداد 1393 - 21:07

ديكتاتور مخلوع مصر در جلسه امروز دادگاه با ردّ اتهام كشتار تظاهرات‌كنندگان در اوايل سال 2011، صدور هرگونه دستور در اين زمينه را رد؛ و خود را بی‌گناه، دلسوز و مهين‌پرست معرفي کرد!

به گزارش پایگاه خبری شبكه العالم، حسنی مبارک روز چهارشنبه با بهره برداری از فرصت مناسبی که دادگاه رسیدگی به اتهامات وی در اختیارش گذاشته بود، درباره صدور دستور كشتار تظاهركنندگان مصری  گفت: از زمانی كه از ریاست جمهوری كناره گرفتم تبلیغات ظالمانه ای علیه من و نزدیكانم صورت گرفت و تهمت های ناروایی به من زدند و آبروی مرا بردند و با نفی همه "دستاورد"های دوران ریاست جمهوری ام، هر عیب و ایرادی را به من نسبت دادند.

مبارك سپس به بیان اقدامات خود از زمان خدمت در نیروی هوایی مصر تا پایان ریاست جمهوری اش پرداخت و گفت: من درهمه جنگ های مصر شركت داشتم و در جنگ اكتبر 1973، فرمانده نیروی هوایی این كشور بودم. هیچ وقت به دنبال قدرت و پست نبودم و تأكید می كنم كه هیچگاه به دنبال قدرت و مقام نبودم (!)

مبارك ادعا كرد: من رابطه مصر با اسرائیل را به گونه ای مدیریت كردم كه به هیچ وجه حقوق مصر ضایع نشود و با دیدار از اسرائیل تا زمانی كه خاك مصر در اشغال تل آویو بود مخالفت كردم.

رئیس جمهور مخلوع مصر افزود: من آزادی را برای روزنامه ها و خبرنگاران فراهم كردم تا مصری ها بتوانند آزادانه حرف بزنند. تغییراتی كه در سال های پایانی ریاست جمهوری ام انجام دادم با هدف گسترش دموكراسی اجرا شد. من اصل شهروندی را از این طریق تقویت كردم. البته درباره تركیب دین با سیاست، ارتجاع و سیر قهقرایی در كشور هشدار دادم تا اینكه حوادث سال های دو هزار ویازده رخ داد و "دین فروشان و همكاران داخلی و خارجی شان" از تظاهرات مسالمت آمیز سوء استفاده كرده و این تظاهرات را به خشونت تبدیل كردند. این دین فروشان دست به تخریب وغارت اموال زدند و مردم را ترساندند و به زندان ها و مراكز پلیس حمله كردند.

مبارک در توجیه کشتار تظاهرات کنندگان مصری گفت: پس از ناتوانی پلیس در ایفای نقش خود، من به ارتش مصر دستور دادم كه در خیابان های شهرها برای حفظ امنیت كشور مستقر شود و در چارچوب موافقت با خواسته های تظاهركنندگان طرحی شامل انتقال مسالمت آمیز قدرت در چارچوب قانون اساسی در سپتامبر دو هزار و یازده ارائه كردم. اما عده ای كه به دنبال تخریب بودند آشوب به پا كردند و مردم را به رهبرانشان بدبین نمودند. آنها می خواستند بین مردم و نیروهای مسلح مصر اختلاف بیندازند. با شدت گرفتن حوادث، من یقین كردم كه هدف نهایی این آشوب طلبان، سرنگونی دولت و نهادهای دولتی است به همین علت داوطلب كناره گیری از ریاست جمهوری شدم تا خون مردم ریخته نشود و همبستگی ملی از بین نرود و امنیت ملت پایمال نگردد.

مبارك كه به همراه پسرانش و برخی مقامات سابق مصری محاكمه می شود همچنین اتهام فساد علیه خود را رد كرد و گفت: به مدت 62 سال ابتدا به عنوان افسر ارتش و سپس به عنوان رئیس جمهور صادقانه به كشور خود خدمت كرده ام(!)

مبارك در پایان بار دیگر ادعا كرد: من هرگز دستور قتل تظاهر كنندگان و ریختن خون مصری ها را نداده ام. من عمری را در دفاع از مصر و مردم آن سپری كردم، من دستور قتل حتی یك مصری را نداده ام. توصیه های من این است وحدت مصر را حفظ كنید، گرد رهبرای اش جمع شوید، حواستان به توطئه ها و نقشه های دشمنان باشد.

یادآور می شود مبارك سال 2012 به جرم همدستی در كشتار تظاهر كنندگان علیه وی در قیام 18 روزه سال 2011 كه گفته می شود تعداد آنها به 846 نفر می رسد به اعدام محكوم شد. اما دادگاه تجدید نظر دستور تكرار محاكمه را داد. وی سپس از این اتهامات تبرئه شد، اما اكنون دوران محكومیت سه ساله را كه به جرم اختلاس در یك بیمارستان نظامی برای وی در نظر گرفته شده است سپری می كند.

قاضی دادگاه اعلام كرد حكم پرونده مبارك روز 27 سپتامبر صادر خواهد شد.

نكته قابل توجه اینكه مبارك در جلسات گذشته دادگاه از صحبت كردن خودداری می كرد و وكلای وی به دفاع از وی می پرداختند. وی نیز كه ادعا می شود وضعیت جسمانی نامناسبی دارد، بر روی تخت به حالت خوابیده جلسه دادگاه را دنبال می كرد. اما در جلسه اخیر، بر روی تخت مذكور نشسته و دفاع مبسوطی از خودش انجام داد.

این در حالی است که محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع که با رأی مردم و به روش دموکراتیک انتخاب شده بود و با دخالت نظامیان برکنار شد، تا کنون هیچگاه فرصت مشابهی برای دفاع یا بیان ادعاهای خود در دادگاه نیافته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها