نصرالله: اسرائیل درنابودی مقاومت شکست خورد

نصرالله: اسرائیل درنابودی مقاومت شکست خورد
پنج‌شنبه 23 مرداد 1393 - 13:58

العالم – دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که هدف رژیم اشغالگر قدس از حمله به نوار غزه نابودی جنبش حماس ، جهاد اسلامی و جبهه خلق برای آزادی فلسطین و تمامی زیرساخت های انسانی و تجهیزاتی مقاومت بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، سید حسن نصر الله در گفت و  گو با روزنامه لبنانی " الاخبار" به مناسبت هشتمین سالگرد جنگ 33 روزه که امروز (پنجشنبه) بخش اول آن منتشر شد ، با بیان اینکه  روند جنگ غزه قابل پیش بینی و درعین حال غافلگیر کننده  نبود تاکید کرد: این اسرائیل بود که مسیر جنگ را از زمان ربودن 3 شهرک نشین به اینجا کشاند و نه مقاومت. 

وی با اشاره به اینکه روشی که اسرائیل در پیش گرفت روش کسی که دنبال ربوده شده می گردد نبود ، خاطرنشان کرد : هیچکس برای جنگ برنامه ریزی نکرده بود ولی اسرائیل اقدام به جنگ کرد و مقاومت نیزمقابله کرد.
سید حسن نصرالله گفت که مقاومت فلسطین امروز دنبال پیروزی روانی یا راه خروجی برای حفظ آبرو نیست؛ بلکه به دنبال یک دستآورد حقیقی بوده که همان برداشتن محاصره غزه است؛ هر چند که این مسئله دشوار باشد ولی یک نقطه قوت برای مقاومت است.

"رژیم اسرائیل در تنگنا گرفتار شده است"

مقاومت به دنبال برداشتن محاصره است

دبیر کل حزب الله لبنان افزود : مقاومت فلسطین امروز دنبال پیروزی روانی یا راه خروجی برای حفظ آبرو نیست؛ بلکه به دنبال یک دستآورد حقیقی بوده که همان برداشتن محاصره از غزه است؛ هر چند که این مسئله دشوار باشد ولی یک نقطه قوت برای مقاومت است؛ چرا که در درجه اول این مسئله خواسته همه گروه های فلسطینی است و در درجه دوم نیز یک اراده مردمی واقعی در موضوع برداشتن محاصره وجود دارد.
سید حسن نصرالله گفت: رژیم اسرائیل در غزه سرگردان و بلاتکلیف است و هدفی را مشخص نکرده است. ملاحظه کنید که این رژیم تلاش زیادی کرده است که از زیانهایش در جنگ تموز (جنگ 33 روزه علیه لبنان) درس بگیرد. این جنگ، از آغاز جنگ غزه در رسانه های رژیم اسرائیل مطرح بود.

وی افزود: رژیم اسرائیل در تنگنا گرفتار شده است و چه بسا ارزیابی می کرد که مقاومت از اراده پایداری برخوردار نیست و مردم این حجم از جانفشانی ها را تحمل نخواهند کرد. رژیم اسرائیل همچنین به پایان یافتن انبارهای موشک های مقاومت دل بسته بود تا آنگاه بگوید که شلیک موشک ها را – بدون اعطای دستاوردی به فلسطینی ها- متوقف کرده است.

وی گفت که مقاومت فلسطین امروز دنبال پیروزی روانی یا راه خروجی برای حفظ آبرو نیست؛ بلکه به دنبال یک دستآورد حقیقی بوده که همان برداشتن محاصره از غزه است؛ هر چند که این مسئله دشوار باشد ولی یک نقطه قوت برای مقاومت است؛ چرا که در درجه اول این مسئله خواسته همه گروه های فلسطینی است و در درجه دوم نیز یک اراده مردمی واقعی در موضوع برداشتن محاصره وجود دارد.

اسرائیل در غزه سرگردان و بلاتکلیف است

سید حسن نصرالله گفت: رژیم اسرائیل در غزه سرگردان و بلاتکلیف است و هدفی را مشخص نکرده است و چه بسا ارزیابی می کرد که مقاومت از اراده پایداری برخوردار نیست و مردم این حجم از جانفشانی ها را تحمل نخواهند کرد. رژیم اسرائیل همچنین به پایان یافتن انبارهای موشک های مقاومت دل بسته بود تا آنگاه بگوید که شلیک موشک ها را – بدون اعطای دستاوردی به فلسطینی ها- متوقف کرده است.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین با تکذیب این موضوع که یکی از گروههای فلسطینی خواستار دخالت مستقیم حزب الله شده است؛ به استثنای گفته موسی ابومرزوق از رهبران فلسطینی درباره این موضوع ، تاکید کرد که خط ارتباط و تماس با جنبش حماس هیچ روزی قطع نشده است و اگر درخواست جدی باشد؛ پشت درهای بسته در مراجع ذیربط مورد بحث و بررسی قرار می گیرد؛ نه در رسانه ها.

وی خاطرنشان کرد : طرح این امر در رسانه ها مناسب نبوده و سوال برانگیز است ، خط ارتباط و تماس با جنبش حماس هیچ روزی قطع نشده است و پابرجاست و تماس و ارتباط همیشگی برقرار است.

دبیرکل حزب الله این مطلب را که حزب الله با جنبش حماس درمورد این "دخالت" تماس داشته است، رد کرد اما درعین حال خاطرنشان کرد که جنگ علیه غزه تاثیری انگیزشی در روابط بین حزب الله و جنبش حماس خواهد داشت.

وی تصریح کرد: جنگ غزه، جنگ آینده اسرائیل علیه لبنان را به تاخیر انداخت. روشن نیست که درچارچوب چه شرایط یا داده هایی اسرائیل اگر بخواهد می تواند جنگی را به راه بیاندازد.

"خط ارتباط و تماس حزب الله با جنبش حماس هیچ روزی قطع نشده است و پابرجاست و تماس و ارتباط همیشگی برقرار است."

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: اسرائیلی ها بعد از جنگ تموز و درس و عبرتی که از آن گرفتند، فکر می کردند که هرگونه جنگی در آینده باید به یک پیروزی سریع و قاطع و روشن منجر شود و وقتی دشمن در مقابله با غزه تحت محاصره و امکانات شناخته شده آن شکست می خورد و ناکام می ماند، پس به طور قطع، باید محاسباتش درهم بریزد. وضعیت ماقبل جنگ غزه با مابعد آن تفاوت می کند.

گزینه گرفتن انتقام خون عماد مغنیه روی میز است

وی با بیان اینکه موضع حزب الله با مقوله درگیری با اسرائیل و حتی واقعیت های میدانی در داخل فلسطین جای بحث ندارد و روشن است ، یادآور شد: موضوع گرفتن انتقام خون عماد مغنیه از فرماندهان نظامی مقاومت یک "موضوع همیشه روی میز" است.

وی افزود: گرفتن انتقام خون حاج عماد دو نوع انتقام گیری است اولا از طریق ادامه ساختن ساختار زیربنایی مقاومت و توسعه و افزایش امکانات و قدرت آن برای هرگونه مقابله و کسب پیروزی جدیدی در هر رویارویی است زیرا نام حاج عماد و روح وی در این ساختار ساری و جاری است. دوم به طور عملی یعنی اینکه اشغالگران اسرائیلی از این امر آگاهند که انتقام خون حاج عماد گرفته خواهد شد؛ حتی اگر زمان ببرد. آنها فکر می کنند که ما بدنبال شخصی یا هدفی (صهیونیستی) در سطح نزدیک وی (حاج عماد) هستیم. در حقیقت کسی که همپایه وی (عماد مغنیه) باشد در نزد آنها (صهیونیستها) وجود ندارد.

دبیرکل حزب الله در اشاره به صهیونیستها افزود: آنها تدابیر امنیتی خود را در اطراف نخست وزیر، وزیران جنگ و روسای ستاد کنونی و گذشته و سران دستگاههای امنیتی کنونی و سابق تشدید می کنند و فکر می کنند که هرگونه انتقام گیری خون شهید عماد مغنیه در سطحی کمتر از این سطح نخواهد بود؛ حتی اگر زمان ببرد.

وی ترور حسان اللقیس مسئول ارشد حزب الله را در چارچوب جنگ امنیتی تمام عیار با رژیم اسرائیل دانست و گفت: موضوع، موضوع خطوط قرمز نیست. ما می دانیم شماری از شخصیت ها هستند که اگر اسرائیل هر زمان بتواند به آنها دست یابد، منتظر خطوط قرمز نخواهد ماند و هیچ تاخیری به خرج نخواهد داد. از نظر ما نیز، گروهی ازاهداف در ارتباط با پرونده عماد مغنیه وجود دارد و این بخشی از جنگ امنیتی تمام عیار بین ما و اسرائیل است.

سخنان تازه دبیرکل حزب الله از جنگ 33 روزه

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه به ناگفته‌هایی از جنگ 33 روزه اشاره کرده و گفت که تصمیم به اسارت گرفتن نظامیان اسرائیلی یک ماه قبل از این عملیات در شورای حزب‌الله گرفته شده بود. این موضوع در شورای جهادی نیز از چندین جنبه بررسی شد. انتخاب مکان، زمان، تاکتیک، طرح عملیاتی، شرکت کننده‌ها و مدیریت مناسب عملیات برای اجرای موفق آن و واکنش های احتمالی و اقدامات احتیاطی لازم از جمله این موارد بود. مکان و گروه های شرکت کننده در این عملیات تعیین شدند، اما اجرای عملیات به چند ماه هماهنگی نیاز داشت.

وی افزود : برادران ما بارها به منطقه و حتی داخل سرزمین‌های اشغالی وارد شدند، آن ها در هر ورود خود مدتی را در کمین منتظر می‌ماندند و بعد از آنجا بازگشته و منتظر فرصت مناسب می‌شدند. در برخی موارد اهدافی مشخص می شدند، اما مشخص نبود که غیر نظامی یا نظامی هستند، ما تاکید داشتیم که باید نظامیان به اسارت گرفته شوند، نه غیر نظامیان. در این صورت دیگر گفته نمی‌شد که ما غیر نظامیان را به اسارت می‌گیریم.

توان حزب الله  برای موشک باران تل آویو

وی خاطرنشان کرد : ما در زمان عملیات، از آن اطلاع داشتیم و برنامه‌ها و اقدام های لازم را تدارک دیده بودیم. مجموعه فرماندهی عملیات به منطقه‌ای که باید در آن مستقر می‌شد، عزیمت کرد. در ساعات اولیه عملیات پیامدها بزرگ و خطرناک نبود، همه آنچه که ما انتظار داشتیم، به صورت خوب و تحت کنترل بود. چرا که ما برای مقابله با این روند آمادگی داشتیم.

نصرالله در بخش دیگری از این گفت و گو تاکید کرد که حزب الله  در زمان جنگ جولای توان موشک باران تل آویو را داشت، اسرائیلی ها نیز این نکته را می دانستند، اما نتیجه بررسی ها در مورد معادله تل آویو در برابر بیروت این بود که اگر ما بتوانیم از بیروت محافظت کنیم و بنا به عوامل متعدد از آن حمایت کنیم،؛ این برای ما بهتر است. چرا که حزب الله تهدید یا معادله‌ای را که قادر به اجرای آن نباشد، مطرح نمی کند.

وی در پاسخ به سوالی هر نوع اصابت مستقیم موشک در طول جنگ به محل اقامت خود را رد کرده و گفت که اماکنی که وی در آنها حضور داشت، مورد اصابت موشک قرار نگرفت. حتی در زمان انتقال به بخش های متعدد نیز موشکی در نزدیک وی سقوط نکرد.

دبیرکل حزب الله دردناک ترین صحنه های جنگ 33 روزه را جنایت های رژیم اسرائیل و هدف قرار گرفتن شهروندان لبنانی دانست و از جمله به حمله موشکی به مجتمع امام حسن در ضاحیه بیروت اشاره کرده، اولا به این علت که تعداد شهدای آن بسیار بالا بود و از سوی دیگر به این علت که گفته شده بود این حمله به این علت صورت گرفته که اسرائیل فکر می کرد شخصیتی در آنجا حضور داشته است. این در حالی است که وی در هیچ کدام از لحظه‌های جنگ به این منطقه نرفته است.

"دبیرکل حزب الله دردناک ترین صحنه های جنگ 33 روزه را جنایت های رژیم اسرائیل و هدف قرار گرفتن شهروندان لبنانی دانست"

در جنگ 33 روزه انتقال سلاح از سوریه به حزب الله متوقف نشد

وی با اشاره به اینکه در طول این جنگ نیز انتقال سلاح از سوریه برای حزب الله متوقف نشد، گفت که معتقد است که اسرائیلی ها سرتیپ محمد سلیمان فرمانده اطلاعات سوریه را به علت نقشی که قبل و در طول این جنگ داشت، ترور کردند، چرا که وی از سوی بشار اسد مأمور پیگیری پرونده جنگ شده بود و نقش بسیار ویژه و مثبتی در آن داشت.

نصرالله تاکید کرد که احتمال سرایت جنگ در آن زمان از لبنان به سوریه وارد بود، چرا که اسرائیل سوریه را مسئول پایداری مقاومت در این جنگ و تجهیز آن به انواع سلاح‌های مختلف می دانست که تاثیر اساسی در سرنوشت جنگ داشت. اما عملیات زمینی که بر اساس آن باید موضوع وارد کردن سوریه به این جنگ انجام می شد، شکل نگرفت و به همین علت این موضوع منتفی شد.

دبیرکل حزب الله در مورد اوضاع عمومی ضاحیه جنوبی بیروت گفت که از این منطقه غریبه نیست و به خوبی جزئیات آن را می داند. وی در عین حال ادعاهای اسرائیل در مورد زندگی در پناهگاه را رد کرده و گفت که برخی رسانه های عربی نیز در این راستا به اسرائیل کمک می کنند.

وی ادامه داد که مقصود از تدابیر امنیتی محرمانه بودن تحرکات وی است و این موضوع نهایتا مانع از تحرک و گشت زنی های سید حسن نصرالله نمی‌شود. مشکل هنگامی واقع می شود که کسی من را ببیند، اما من از اوضاع ضاحیه اطلاع دارم و ساختمان‌ها و مکان‌های پیشرفته و در حال پیشرفت آن را می‌شناسنم و می‌دانم چه اتفاقاتی در این منطقه رخ می‌دهد.

دبیرکل حزب الله لبنان خطاب به گروه های مقاومت و ملت فلسطین در غزه توصیه کرد : قناعت ، اراده و فرهنگ مقاومت آنها بسیار مهم است بویژه هنگامی که انسان بین دو گزینه یعنی تسلیم شدن و یا جنگیدن باید انتخاب کند.

وی با تاکید به اینکه « فرهنگ و گزینه مقاومت نزد مردم فلسطین رشد یافته است زیرا چشم انداز دیگری را در مقابل خود نمی بیند »، افزود: ملت فلسطین مذاکره را آزموده ، به اندازه کافی منتظر نتایج اوضاع منطقه و جهان شده است ، مذاکرات در مصر یک فرصت طلایی برای نوار غزه و هم قضایای فلسطین است اما زمان بسرعت می گذرد و تلف می شود و آیا بجز مقاومت گزینه دیگری در مقابل مردم غزه قرار دارد؟ آیا باید تسلیم شروط اسراییل شود؟ آیا باید خود را به دریا بیاندازد و یا مهاجرت کند و به ساکنان اردوگاه ها بپیوندند؟

مردم غزه تصمیم گرفته اند تسلیم نشوند

سید حسن نصر الله بیان کرد: معتقدم زمان همه این تجربه ها تمام شده است و مقابل مردم فلسطین تنها همین گزینه است که امروز دنبال می کند، هر انسانی که خواستار کرامت و بقا است به گزینه مقاومت و پایداری تمسک می جوید و الا هستند انسانی هایی که تسلیم شدن را ترجیح می دهند. مردم غزه تصمیم گرفته است که تسلیم نشود و پیامدهای این تصمیم را هم تحمل می کند هرچند گران باشد. آنها به مقاومت اطمینان دارند که راهش به نتیجه می رسد و عقل و منطق می گوید نه شعارها که باید مبارزه کنند.

سید حسن نصرالله در باره موضع حزب الله در قبال دولت « عبدالفتاح السیسی» در مصر و نگاه آنان به پرونده تجاوز به غزه و فشار بر مقاومت ، گفت : می خواهم سخن یکی از رهبران مقاومت فلسطین را بازگو کنم که مشکل غزه اکنون دو مشکل است. اول اطمینان و اعتماد به اسراییل است که یک مشکل اساسی و ریشه ای می باشد و روشن شده که اکنون بین دو محور قطری – ترکی و مصری – سعودی و اماراتی قرار گرفته است و این تقسیم دلایلش قابل درک و شناخته شده است. با کمال تاسف شدید این تقسیم بندی سخت و شدید است و باید از آن عبور به شکلی عبور کنیم.مثلا ما باید با اخوان المسلمین گروه های فلسطینی و برادران ایرانی گفت وگو کنیم و ما به برادران ایرانی پیشنهاد کردیم که با ترک ها و قطری ها ، مصری ها و سعودی ها حتی از طریق اماراتی ها و عمانی ها در باره محور مقاومت تماس بگیرند.

دبیرکل حزب الله اظهارکرد: درصدد تعیین اهداف و یا موظف کردن جنبش مقاومت به بررسی محاسبات داخلی و منطقه ای نیستیم زیرا اهداف دیگری وجود دارد و آن متوقف کردن جنگ علیه غزه و رفع محاصره آن است و در دوران درگیری ، اولویت این است که مردم بایکدیگر گفت وگو و مذاکره کنند.

سید حسن نصرالله گفت: در کوران تحولات، به عنوان مثال موضع مصر سخت می شود، « رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه به « عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر حمله می کند، قطری ها از طریق شبکه الجزیره به او حمله می کنند و مواضع آنها علیه مصر منفی است.

وی تصریح کرد: اگر می خواهید به غزه کمک کنید باید با مصر گفت وگو کنید و خود فلسطینی ها می گویند که هرگونه راه حل با منزوی کردن مصر غیرممکن است، بنابر این دو محور یاد شده باید هر طور که شده غزه را نسبت به دیگر درگیری ها و مناقشات در اولویت قرار دهند و این مطالبه تاکنون به شکلی مناسب تامین نشده و تحقق نیافته است.

روابط حزب الله ، ایران و سوریه با حماس در آینده

سید حسن نصرالله  در باره چگونگی روابط حزب الله ، ایران و سوریه با حماس در مرحله آینده بویژه بعداز جنگ غزه ، گفت : حتی قبل از جنگ غزه و در حالیکه درخصوص موضوع سوریه اختلاف نظر داشتیم، هرگز تماس ها و دیدارها قطع نشد و همه چیز بطور طبیعی پیش رفت. بطور طبیعی وضعیت همه ما از نتایج رخدادهای سوریه و عراق و منطقه تاثیر پذیرفته است، در خصوص سوریه در همه دیدارها که بین ما برگزار شد درخواست داشتیم که هریک موضع یکدیگر را درک کند، البته هرچند اختلافات ما در زمینه سوریه بزرگ هم باشد اما در خصوص غزه تاثیری ندارد.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: در مورد غزه اولویت ما این است که ارتباطات و همکاری ها را زیاد کنیم و در روابط حماس با حزب الله و جمهوری اسلامی ایران تاثیر زیادی شده است، البته موضوع سوریه متفاوت و پیچیده است و به وقت بیشتری نیاز دارد و در گروه تحولات منطقه ای است و نمی توان چشم اندازی نزدیک برای آن در نظر گرفت.

جایگاه ویژه قدس برای حزب الله

وی در باره نوع نگاه حزب الله به موضوع آزادی قدس و دلایل دنبال کردن این خط مشی گفت : قدس برای من جایگاه ویژه ای دارد، اما بزرگترین خطری که در افکارعمومی لبنان و بطور کلی عربی با آن مواجه هستیم ، این است که به زمانی برسیم که وجود اسراییل درمنطقه برای ملت ها طبیعی و عادی شود و یا اینکه پذیرفته شود دیگر تهدیدی برای منطقه و مردم آن نیست. اسراییل اگر مشکل است ، فقط مشکلی برای ملت فلسطین می باشد و این سخن به سیاست ، امنیت و اقتصاد مربوط می شود.

سید حسن نصرالله درعین حال تاکید کرد: اسراییل یک رژیم غیرقانونی و تهدیدی همیشگی برای منطقه است و هرگز نمی توان با آن همزیستی کرد و فارغ از همه مشکلات و حساسیت ها بین فلسطینی ها وغیرفلسطینی ها ، بین شیعه و سنی ، مسلمان و مسیحی هدف همه ملت های منطقه باید ریشه کنی این تهدید باشد.اختلافات و درگیری ها نباید به این نتیجه منجر شود، فرهنگی که اسراییل را غده سرطانی و شر مطلق و خطر برای همه ملت ها و کشورهای منطقه و کرامت و مقدسات آنها می داند از بین برود.

وی تاکید کرد که ارتباط حزب الله با درگیری با دشمن اسراییلی و حتی وقایع میدانی داخل فلسطین اصلا قابل بحث نیست و هدف نهایی ریشه کنی این غده سرطانی است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها