قشقاوی در مصاحبه با العالم مطرح کرد:

پرورش نسل چهارم تروریستها در مهد کودکهای غربی

پرورش نسل چهارم تروریستها در مهد کودکهای غربی
يکشنبه 26 مرداد 1393 - 18:11

معاون وزیر خارجه کشورمان، غرب را مسؤول به وجود آمدن تروریستها و اعزام آنان به کشورهای منطقه دانست و گفت، آنها نسل چهارم تروریستها هستند و در مهدکودکها، مدارس و فرهنگ غربی پرورش یافته‌اند.

"حسن قشقاوی" روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم اظهار داشت: تروریستهای پرورش یافته، مشکلاتی را برای کشورهایی که از آنجا فرستاده شده اند ایجاد می کنند.
قشقاوی افزود: خود مقامات غربی مطرح کرده‌اند که برخی از جوانان اقلیت در جوامع غربی به این جریانها مانند جبهه النصره و داعش و قبلا القاعده پیوسته‌اند.
قشقاوی تأکید کرد: توجه داشته باشید این نسل (تروریستها) از شمال آفریقا، فرانسه و شمال اروپا و آلمان و کشورهای دیگر، نسل چهارمی هستند که از سال‌های بعد از جنگ جهانی اول و ودوم، و در مهد کودکهای غربی و دبستان و دبیرستانهای غربی درس خواندند و در فضای تلویزیون و سینماها و مراکز تفریحی غربی رشد کرده‌اند.
قشقاوی ادامه داد: بنابراین چگونه ممکن است فرهنگ سکولاریستی و لیبرالیستی غرب نتوانست این جوانان 20 یا 25 ساله را جذب و یا حداقل از دست زدن به اقدامات خشنی به نام اسلام مانند سر بریدن منع کند.
قشقاوی خاطرنشان کرد: در اینجا نهادهای تربیتی و امنیتی غربی مسؤول هستند؛ آنها اقلیتهای جوامع غربی هستند؛ بنابراین چگونه رشد کردند و به این تفکر رسیدند و چگونه به سوریه اعزام شده و در آنجا جنگیدند.
وی افزود: اینها سؤالهایی اساسی است که امروزه فکر می‌کنم به زودی افکار عمومی، احزاب پارلمانی از مسؤولان امنیتی و دستگاه دیپلماسی خود بپرسند.

* قطعنامه ضد داعش

"حسن قشقاوی" در خصوص تصمیم شورای امنیت برای قراردادن داعش تحت فصل هفتم منشور ملل متحد گفت: گرچه این اقدام دیرهنگامی بود، و بعد از جنایت‌های فراوان داعش در سوریه، عراق، لبنان و دیگر مناطق دنیا اتفاق افتاد، ولی باز هم اقدام مثبتی است.
قشقاوی با اشاره به آگاهی مردم دنیا از جنایت‌های داعش از طریق رسانه ها و شبکه‌های مجازی، افزود: انتظار افکار عمومی جهان همین بود که مجامع بین المللی و مدعیان مبارزه با تروریسم وارد میدان شوند، و اقدامی صورت دهند.
 

"باید ببینیم کشورهایی که به نوعی از داعش حمایت مادی، تبلیغاتی و سیاسی می‌کردند، در عمل تا چه مقدار به این قطعنامه پایبند هستند"

قشقاوی با تأکید بر اهمیت عملی شدن قطعنامه شورای امنیت درباره داعش، خاطرنشان کرد: باید ببینیم کشورهایی که به نوعی از داعش حمایت مادی، تبلیغاتی و سیاسی می‌کردند، در عمل تا چه مقدار به این قطعنامه پایبند هستند، و حمایت از این گروه تروریستی را ترک می کنند.
وی افزود: رئیس جمهور محترم کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه "ویو"– جهان عاری از خشونت و افراط – را به رأی گذاشت؛ و ما خودمان را در رأس این تئوری می‌دانیم.
قشقاوی خاطرنشان کرد: طبیعی است که در راستای این پیشنهاد رئیس جمهور محترم و قطعنامه‌ای تقریبا سال گذشته و در همین ایام در مجمع عمومی سازمان ملل صادر شد؛ انتظار ما این بوده و هست که همه برای تحقق جهان عاری از خشونت و افراط، گام برداریم؛ تقابل با داعش در همه ابعاد گامی در راستای تحقق جهان عاری از خشونت و افراط است.
قشقاوی در برنامه "من طهران" شبکه العالم تأکید کرد: همه کشورها، مخصوصا کشورهای اسلامی منطقه باید یکپارچه و متحد علیه این جریان تروریستی و خشونت طلب اقدام کنند؛ این گروه‌ها با نام اسلام اقداماتی می‌کنند که وهن اسلام است و به هدف جنگ طایفه ای و تحریک جوانان است.
معاون وزیر خارجه گفت: ما هم در این زمینه آماده هستیم که همکاری گسترده‌ای مخصوصا با کشورهای همسایه در این خصوص داشته باشیم.

* اشکال بزرگ دستگاه های دیپلماسی و امنیتی جهان
قشقاوی اظهار داشت: دستگاه‌های دیپلماسی و نهادهای امنیتی قدرت‌های جهانی وبرخی کشورهای منطقه، با این اشکال بزرگ مواجه هستند که برخوردی دوگانه و گزینشی با پدیده‌هایی مثل داعش و جریان‌های دیگر تروریستی دارند.
وی ادامه داد: آنان همچینن نگاهی خیلی تاکتیکی و گذرا و موقت از آنچه که تحت عنوان منافع ملی خودشان تعبیر می‌کنند، دارند.
قشقاوی تأکید کرد: شایسته است که نگاه راهبردی‌تری به پدیده ترویسم شود، و منافع درازمدت‌تر ملی درنظر گرفته شود.
 

"آبشخور بسیاری از گروه‌های مسلح یکی است، و همه آنان تأمین کننده‌های مالی، سیاسی و تبلیغی واحد و مشترکی دارند"

قشقاوی خاطرنشان کرد: گروه‌های مسلح در سوریه متحد و همکار و در جبهه واحدی بودند؛ و بعدا اگر اختلافی بین آنها ایجاد شد به دلیل ریاست، سهم خواهی بیشتر و انگیزه‌های شخصی بود؛ وگرنه آبشخور بسیاری از این گروه‌ها یکی است، و همه آنان تأمین کننده‌های مالی، سیاسی و تبلیغی واحد و مشترکی دارند.
قشقاوی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خیلی موضع پخته و سنجیده‌ای دارد، و نگاه ما با اصول قویتری است، و تجربه ثابت کرد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران واقع بینانه‌تر و فهم ما از مسائل منطقه دقیقتر است، و ما شرایط منطقه را بهتر درک می کنیم و بعد کارشناسی دستگاه دیپلماسی ما خیلی قوی تر از بقیه دستگاه های دیپلماسی در منطقه و حتی غرب است.
وی اظهار داشت: ملاحظه می‌کنید که آنچه در جهت خلاف سیاست خارجی ما است، معمولا منتهی به شکست می شود که یک نمونه آن سوریه است؛ به صورتیکه از همان روز اول برگزاری اجلاسهایی در تهران با حضور دوستان واقعی سوریه، تأکید کردیم که دیدگاه تاکتیکی و گزینشی با پدیده تروریسم در آینده به ضرر کشورها خواهد بود.

 

* فهم ناقص کشورها از مسائل منطقه
قشقاوی مشکل دیگر را فهم ناقص کشورها از مسائل منطقه برشمرد و گفت: سوریه چه شد و چگونه چنین انتخاباتی صورت گرفت؛ و چگونه صفهایی طولانی در بیروت برای انداختن رأی در سفارت بیروت تشکیل شد، و همه رسانه‌ها پخش کردند. در عراق نیز چنین وضعیتی صورت گرفت؛ این چگونه فهمی از مسائل منطقه است.
قشقاوی خاطرنشان کرد: اهداف مختلفی این روزها درباره کار داعش مطرح است مانند ادعای فتح بغداد. ولی شاهد بودیم که هوشیاری احزاب، گروه‌ها و شخصیتهای سیاسی و در رأس آنها مرجعیت عالی عراق توانست به خوبی جلوی این توطئه را بگیرد، و گرچه هنوز برخی استانها در دست داعش است ولی ما امیدواریم که در تداوم ثبات سیاسی و تشریک مساعی همه جریانهای عراق که بلوغ خودشان را در انتخاب رئیس جمهور رئیس مجلس و نخست وزیر نشان دادند، بتوانند این ناامنی را تبدیل به ثبات و صلح کنند.
معاون وزیر خارجه درباره تحولات عراق و استقبال ایران و آمریکا از مأمور شدن "حیدر العبادی" برای تشکیل دولت جدید عراق گفت: همانطور که مسؤولین ما گفتند این یک طرح مشترک بین آمریکا و ایران نبوده است؛ البته ممکن است که آمریکا نیز از وضعیت به وجود آمده در عراق راضی باشد.
 

"مهم این است که از فرایند عراق استقبال جهانی صورت گرفت، و ما هم از این بابت و به ویژه تعامل بین گروهها و طوایف مختلف خوشحالیم"

قشقاوی افزود: در صورت کلی بسیاری از مسائل هست که علی رغم آن که اقدام مشترکی بین ما و آمریکا نبوده، عملا گاهی در برخی حوادث بر حسب اتفاق، مواضع ما و آمریکا مشابه شود؛ هرچند انگیزه ها با هم متفاوت است.
قشقاوی خاطرنشان کرد: اما مهم این است که از فرایند عراق استقبال جهانی صورت گرفت، و ما هم از این بابت و به ویژه تعامل بین گروهها و طوایف مختلف خوشحالیم.
قشقاوی تأکید کرد: وحدت نظر و صف واحد علیه خشونت طلبان و تررویسم، و توجه به ثبات و روند ثبات سیاسی، و بعد از همه اینها توجه به توسعه اقتصادی عراق به عنوان یک کشور ثروتمند و دارای منابع عظیم اقتصادی، اصولی است که ایران همواره به عنوان یک کشور دوست و همسایه علاقمند بوده که در عراق و سایر کشورهای همسایه اتفاق بیفتد. زیرا امنیت و ثبات کشورهای همسایه در کشور  ما نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت. لذا همواره خواهان ثبات و توسعه و رشد یافتگی همه کشورهای همسایه هستیم.
معاون وزیرخارجه همچنین درباره اوضاع غزه گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با سفرا از ایده مقاومت مبنی بر ضرورت رفع محاصره غزه صراحتا حمایت و بر لزوم فعال شدن شیلات و بنادر و تمام راههای مواصلاتی تاکید کردند.
وی افزود: در حال حاضر هم آتش بس موقت است و هم نتیجه نهایی مذاکرات مشخص نشده است. واضح است که دشمن صهیونیستی قصد دارد فرایند 20 ساله‌ای را که در مذاکرات سازش به آن متوسل شده در مذاکرات آتش بس هم ادامه بدهد.

* اصطلاح زشت رسانه ها درباره غزه
قشقاوی تأکید کرد: 20 سال است که ادعای مذاکره با فلسطینی ها را دارند اما حاصل آن یهودی سازی بیت المقدس و گسترش شهرک های صهیونیستی بوده و دستاوردی حتی در همان حد سازش حاصل نشده است.
قشقاوی گفت: عین همان ماجرا را می خواهد که بعد از جنگ ادامه دهد یعنی مذاکرات کش دار باشد و دستش برای هر کاری باز باشد و هیچ پیشرفت واقعی حاصل نشود و هروقت اراده کرد دست به کشتار بزند . در این جنگ اخیر 410 کودک و تعداد بسیاری از زنان کشته شدند و زیربناها نابود شدند و این اصطلاح زشت "چمن زنی" را که در برخی  رسانه های حامی صهیونیسم می شنویم می خواهند باز تکرار کنند. منظور آنها این است که تا جوانه های مقاومت بخواهند رشد کنند، مانند چمن کودکان آنها کشته شوند و توان آنان زده شود.
وی افزود: عجیب است که در آستانه قرن بیست و یکم چنین واژه ای توسط رسانه های غربی به صورت تشویق آمیز منتقل می‌شود.
قشقاوی خاطرنشان کرد: در طول این 64 سال تا به امروز 232 قطعنامه بین المللی و 35  بیانیه حقوق بشری علیه رژیم صهیونیستی صادر شده و 5 گزارش معتبر بین المللی مثل ونوگراد و گلد استون تهیه شده که حاصل همه اینها باید یک روند سیاسی می شد اما اینها نتوانست رژیم صهیونیستی را از جنایتکاری بازدارد.
 

"طبق کنوانسیون چهارم ژنو هر رژیمی که اشغالگر است همه مسؤولیت‌ها در مناطق اشغالی متوجه آن رژیم است"

قشقاوی اظهار داشت: معروف ترین این قطعنامه ها که 242 است می گوید که رژیم صهیونیستی متجاوز و اشغالگر است و طبق کنوانسیون چهارم ژنو هر رژیمی که اشغالگر است همه مسؤولیت‌ها در مناطق اشغالی متوجه آن رژیم است؛ درحالیکه امروزه می بینیم بعضی از طرفداران صهیونیسم در حال نقد این مسأله هستند که آیا حماس مرتکب اشتباه شده است یا خیر .
قشقاوی تأکید کرد: از این رو از نظر بین المللی هر زشت و زیبایی که در این مناطق اتفاق می افتد مسوولیت آن متوجه رژیم صهیونیستی است و حماس کوچک ترین مسؤولیتی بر اساس منطق و حقوق بین الملل ندارد. و گذشته از این هرگونه جنایتی در مناطق اشغالی جنایت جنگی به حساب می‌آید و به قدری اینها صریح است که نیازی به سند و دفاع و ارائه به دادگاه ندارد .
قشقاوی اظهار داشت: خب حالا خوشبختانه فضای مجازی و پایگاه‌های اجتماعی در تقابل با رسانه‌های سنتی مدافع رژیم صهیونیستی برتری نشان دادند، و آن رسانه‌ها اصطلاحا کم آوردند؛ سی ان ان و بی بی سی و فاکس نیوز حتی در خود آمریکا هم کم آوردند که معلوم است این حرکت جهانی به دلیل کودک کشی و جنایات جنگی و نقض کنوانسیون یونیسف و حقوق زنان و هزاران اقدام ضد بشری صهیونیست ها رخ داد.
قشقاوی گفت: عملا ثابت شده که رژیم صهیونیستی با مذاکرات کوتاه نخواهد آمد مخصوصا وقتی که حمایت غربی‌ها را پشت سر خود احساس می‌کند مثل همین بیانیه‌ای که دیروز اتحادیه اروپا داد و کاملا مشخص بود که به نفع رژیم صهیونیستی و جانبدارانه است و چند تا جمله هم درباره بازسازی غزه و مسائلی اینچنینی مطرح می کنند، اما نتیجه بیانیه خلع سلاح مقاومت به جای رفع حصر و یا مشروط کردن آن است، که این هم روندی است مانند مذاکرات سازش و چنگی به دل نخواهد زد. 

* سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران
معاون وزیر خارجه، درباره سفر "یوکیا امانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: آخرین سفر امانو به ایران، آبان ماه گذشته بود، در آن سفر برنامه‌ای عملیاتی در هفت بند میان جمهوری اسلامی ایران و سازمان آژانس بین المللی انرژی اتمی به امضا رسید. سفر فعلی آقای آمانو به منظور اجرایی کردن و پیشرفت در توافق همکاری میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد.

"هرگاه آژانس از مسیر سیاسی خارج شود و اعمال فشار را کنار بگذارد و در چارچوب وظیفه صنفی و حقوقی خود عمل کند، جمهوری اسلامی ایران کاملا برای همکاری با آژانس آمادگی دارد"

وی افزود: هرگاه آژانس از مسیر سیاسی خارج شود و اعمال فشار را کنار بگذارد و در چارچوب وظیفه صنفی و حقوقی خود عمل کند، جمهوری اسلامی ایران کاملا برای همکاری با آژانس آمادگی دارد. من امیدوارم سفر امروز آمانو و دیدار با رئیس جمهور و مقامات کشورمان و همچنین پیگیری هایی که در خود وین و بین نمایندگی دائم ما و آژانس صورت گرفته است، گامی در صورت تحقق هر چه بیشتر برنامه همکاری مشترک باشد.

* روند مناسبات ایران و انگلستان
حسن قشقاوی درباره روابط ایران و انگلیس نیز گفت: می توان گفت که مناسبات ما با انگلستان، روز به روز روند بهتری را طی کرده است.
قشقاوی با اشاره به فعالیت کارداران غیر مقیم اظهار داشت: ایران در تلاش برای تبدیل سطح روابط به کارداران مقیم است. با وجود این که سفارتخانه های دو کشور گشوده شده است اما هم در لندن و هم در تهران، همه بخش های کنسولی از جمله صدور روادید، باز نیستند اما من فکر می کنم با مذاکراتی که در حال صورت گرفتن است، بناست به زودی تاریخی مشخص اعلام شود هم برای تبدیل کاردار غیرمقیم به مقیم و هم از سرگیری فعالیت کامل کنسولی اعم از صدور ویزا، که مذاکره در این زمینه ها به صورت کاملا فشرده همچنان ادامه دارد تا به توافق برسیم و به محض حصول توافق، آن را اعلام خواهیم کرد. این توافق حتی می تواند در مدت چند هفته حاصل شود؛ فکر می کنم زمینه برای پذیرش چنین توافقی فراهم شده باشد.

 

* روابط ایران و عربستان
معاون وزیر خارجه همچنین درباره روابط ایران و عربستان و دعوت از محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان برای سفر به ریاض گفت: در قالب دیدارهای دوجانبه، برنامه ای وجود نداشته است، دیداری که صورت گرفت، در چارچوب مساله حمله به غزه که در جده برگزار شده بود، انجام یافت. از آن جا که این دیدار با سمینار سفرای ما همزمان بود، وزیر خارجه کشورمان نمی توانست در آن شرکت کند. در حال حاضر برنامه مشخصی برای این دیدار وجود ندارد. اما با این حال سفارتخانه های دو کشور باز هستند و در چارچوب های دیپلماتیک در جایی که لازم باشد چه در قالب مجامع منطقه ای و یا دو جانبه، ارتباط عادی دیپلماتیک از طریق سفارتخانه های کشور در جریان است.

* مشکلی با امارات وجود ندارد
وی درباره روابط کشورمان با امارات، وجود هرگونه مشکل با این کشور در ماه های اخیر را مردود دانست و گفت: در سال گذشته، برخی از امارت های کشور امارات نظیر ابوظبی و العین جوسازی هایی درباره لغو اقامت برخی از ایرانیانی که در این کشور سرمایه گذارانی کرده بودند انجام دادند. ما مذاکرات کنسولی خوبی داشتیم و همیشه هم به صورت منظم هماهنگی با هم داریم، من هم ان شاء الله تا دو ماه دیگر با هدف برگزاری اجلاس مشترک کنسولی و مرزی و گمرکی به ابوظبی سفر خواهم داشت. فکر می کنم آن مذاکرات و همچنین دیدارهای آقای ظریف به ویژه دیدار با همتای اماراتی خود، و تلاش سفارتخانه ها در پایتخت، مثبت و موثر بوده است و در حال حاضر مشکل خاصی در رابطه با اتباع ایرانی نداشته‌ایم و شکایت خاصی در این مجال دریافت نکرده ایم. از طرف مقابل هم شکایتی نبوده است.

* موضوع بازداشت شدگان ایرانی در عراق
حسن قشقاوی درباره شهروندان بازداشت شده ایرانی در عراق گفت: مذاکرات ایران و عراق در این خصوص، به ویژه میان وزارت های دادگستری دو کشور، همچنان ادامه دارد؛ هیأتی کارشناسی البته در سطح پایین تر از خود حوزه ما و برخی از ارگان‌های ذیربط در بحث زندانی‌ها هفته آینده به بغداد سفر خواهند کرد. ما امیدواریم هر چه استقرار دولت جدید و وزارت خارجه و دیگر وزارتخانه های عراقی بیشتر می شود، بتوانیم بحث در این زمینه را ادامه دهیم؛ ما خوشبینیم که به امید خدا شاهد رهایی زندانیان بر اساس موافقنامه انتقال محکومین میان ایران و عراق باشیم.

پربیننده ترین خبرها