رابطۀ پیشروی‌های داعش با پرونده هسته‌ای ایران

رابطۀ پیشروی‌های داعش با پرونده هسته‌ای ایران
يکشنبه 2 شهريور 1393 - 12:50

روزنامه "رأي الیوم" در گزارشی مدعی شد: فشارها بر ایران بر سر پرونده هسته‌ای، در مقابل تلاش برای وارد کردن این کشور به عرصه جنگ با داعش رو به کاهش نهاده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خبرنگار روزنامه "رأي الیوم" در گزارشی نوشت: اِعمال فشار بر ایران بر سر پرونده هسته ای، درپی تلاش غرب برای وارد کردن این کشور به عرصه رویارویی با داعش، رو به کاهش نهاده و پیام های غرب به ایران در این زمینه افزایش یافته است، هرچند کارشناسان غربی اتفاق نظر دارند که برخورد قاطعانۀ ایران با داعش، در چارچوب منافع تهران (و نه منافع غرب) خواهد بود.

به نوشته این روزنامه، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، چهارشنبه گذشته به طور مستقیم از ایران برای مشارکت در تلاش های بین المللی برای نابودی داعش دعوت کرد. اهمیت این دعوت از آنجا ناشی می شود که پاریس در سال های اخیر تلاش کرده است از هر گونه نقش و نفوذ ایران در خاورمیانه بکاهد.

همزمان با اظهارات صریح مقامات فرانسه درباره نقش ایران در مقابله با داعش، لندن و واشنگتن نیز اشاراتی فاقد صراحت دیپلماتیک در این باره داشته اند، زیرا دعوت آشکار و مستقیم از ایران اعتراف به نقش منطقه ای واقعی ایران در خاورمیانه خواهد بود.

کارشناسان نظامی معتقدند که ایران به همراه ترکیه تنها کشورهایی هستند که می توانند با داعش در خاورمیانه مقابله کند. این درحالی است که کشورهای دیگر مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس و به طور مشخص عربستان نیاز به حمایت خارجی دارند. عربستان ازکشورهایی مانند پاکستان و مغرب برای مقابله با پیشروی داعش در خاک این کشور نظامی وارد کرده است.

ژاک میارد، نماینده محافظه کار پارلمان فرانسه، به تازگی در گفت وگو با مجله "پاری ماچ" گفته است: از نظر جغرافیای سیاسی ایران از ما وضعیت بهتری دارد و آمریکا این موضوع را درک کرده است؛ از این رو باید در مقابله با "دولت اسلامی" به ایران تکیه کرد، زیرا حملات هوایی آمریکا تاثیر زیادی ندارد. او می افزاید: در شرایط کنونی چاره ای جز کمک خواستن از ایران وجود ندارد.

این در حالی است که هر گونه ایفای نقش مهم ایران در مقابله با داعش و نابودی آن، اعتراف رسمی بین المللی به جایگاه ایران در منطقه خاورمیانه را به دنبال خواهد داشت و پیامد چنین رویدادی غیر ممکن شدن اعمال فشار بر ایران در موضوع هسته ای است و غرب چنین وضعیتی را نمی خواهد.

به نوشته رأی الیوم، این روزها دیگر درباره برنامه هسته ای ایران چیزی شنیده نمی شود و این برنامه به عنوان یک خطر فوری مطرح نیست. اسرائیل که از این برنامه به عنوان خطری راهبردی علیه خود یاد می کند نیز در شرایط کنونی توجه زیادی به این برنامه نشان نمی دهد، زیرا "خطری که خاورمیانه را تهدید می کند جنبش "دولت اسلامی" است که مرزها را در نوردیده و قادر است ثبات دوستان غرب یعنی عربستان و اردن را هدف قرار دهد."

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها