نحوه پیدایش داعش: از جماعت تا خلافت !

نحوه پیدایش داعش: از جماعت تا خلافت !
چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 12:46

گروه موسوم به "جماعت توحید و جهاد در عراق" به سرکردگی "ابومصعب زرقاوی" در ابتدا مدعی بود که در حال مقاومت در برابر اشغالگران آمریکایی و همکاری با عراقی ها است؛ درحالیکه به صورت همزمان درحال تکفیر مردم این کشور و دعوت به قتل و سربریدن و ترور مردم عراق بود.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این گروه در آغاز نامی نداشت، تا اینکه "ابو انس الشامی" به زرقاوی پیشنهاد داد که بر این گروه نامی نهاده شود تا بعثی‌ها عملیات آنان را به نام خود ثبت نکنند.
در سال 2004 ابومصعب زرقاوی با "اسامه بن لادن" سرکرده سابق تشکیلات القاعده بیعت کرد و نام گروهش به "تنظیم قاعده الجهاد فی بلاد الرافدین" تغییر یافت. این گروه تروریستی با انتشار فیلمی در اینترنت از اعدامها و بریدن سرها، مشهور شد.
این گروه سپس با 7 گروه تروریستی دیگر در عراق ائتلاف کرد و تشکیلات جدیدی را تحت عنوان "مجلس شورای مجاهدین در عراق" به وجود آورد.
این گروه جدید در 15 ژانویه 2006 تأسیس شد و "عبدالله رشید بغدادی" ریاست آن را برعهده گرفت به صورتیکه پس ازآن همه بیانیه ها و فیلمها با عنوان همین گروه جدید منتشر می شد.
این 7 گروه تروریستی عبارتند است:
جيش الطائفه المنصوره
سرايا أنْصار التّوحيد
سرايا الجهاد الإسلامي
سرايا الغرباء
كتائب الأهوال
جيش أهل السنه والجماعه
آنها مدعی بودند که هدفشان اداره جنگ با اشغالگران آمریکایی و مزدوران مرتد است.
در ژوئن 2006 و پس از هلاکت زرقاوی به دست نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق، این گروه "ابو حمزه المهاجر" را به عنوان رئیس بعدی خود معرفی کرد.
اما یک ماه بعد یعنی در نیمه های اکتبر 2006 "ابوحمزه المهاجر" در بیانیه‌ای اعلام کرد که "مجلس شورای مجاهدین" منحل و گروه دیگری تحت عنوان "دولت اسلامی عراق" به ریاست "ابو عمر بغدادی" تشکیل شد. ابوحمزه المهاجر نیز معاونت وی را برعهده گرفت.
بدین ترتیب تشکیل گروه تروریستی داعش در همین‌جا پایه گذاری شد.
نیروهای آمریکایی در آوریل 2010 بغدادی و معاونش المهاجر را به قتل رساندند. به همین دلیل "ابوبکر بغدادی" به عنوان رئیس جایگزین معرفی شد.
این گروه در سالهای 2006 تا 2010 به شدت ضعیف شد به صورتیکه 34 تن از سران ارشد این گروه تروریستی به هلاکت رسیده و یا دستگیر شدند.
پس از پایان مهلت آمریکا طبق توافقنامه این کشور با بغداد و خروج اشغالگران از عراق در سال 2011، این گروه تروریستی به حملات وحشیانه و بمبگذاری‌ها در مناطق مختلف به ویژه بغداد شدت بخشید، و هزاران نفر از اقشار مختلف مردم عراق را به قتل رساند.
 

عكسهاي ابوبكر بغدادي در دوراني كه زنداني اشغالگران آمريكايي بود

درحالیکه ابوبکر بغدادی تا زمان حضور اشغالگران در عراق زندانی آمریکایی‌ها بود، آمریکا 10 میلیون دلار برای زنده یا مرده وی جایزه تعیین کرد.
در آوریل 2013 ابوبکر بغدادی در یک فایل صوتی اعلام کرد که گروه تروریستی موسوم به "جبهه النصره" امتداد "دولت اسلامی عراق" است. وی همچنین با ادغام این دو گروه، تأکید کرد که از این پس نام این گروه "دولت اسلامی در عراق و شام" است. گروهی که پس از مدتی با نام "داعش" معروف شد.
اما یک روز پس از آن گروه النصره مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد.
سرکرده تشکیلات القاعده نیز در بیانیه‌ای با ادغام این دو گروه مخالفت کرد.
ابوبکر بغدادی با وجود مخالفتهای جبهه النصره و القاعده پس از اعلام تشکیل داعش، فعالیتهای خود را به سوریه گسترش داد، و رقه و دیرالزور را اشغال کرد و در این راه به شدت با دیگر گروه‌های تروریستی که مخالف این ادغام بودند، درگیر شد.
در ژانویه 2014 عناصر داعش به شهرهای فلوجه و رمادی نفوذ کرده و این دو شهر را اشغال کردند. این امر انفجارها و خشونتها در استان الانبار را شدت بخشید. البته نیروهای عراقی توانستند طی چند روز شهر رمادی را تحت کنترل خود در آورند ولی فلوجه همچنان تحت اشغال تروریستها است.
عناصر داعش در دهم ژوئیه 2014 در حمله‌ای ناگهانی و با همکاری عناصر وابسته به رژیم سرنگون شده بعث، توانستند شهر موصل مرکز استان نینوا را اشغال کنند. موصل دومین شهر بزرگ عراق به شمار می آید.
عناصر این گروه تروریستی سپس محدوده عملیات خود را به استان صلاح الدین گسترش دادند تا چاه های نفت این کشور را نیز تحت کنترل خود در آورند.


گروه تروریستی داعش پس از تصرف مناطق گسترده‌ای از عراق، با اعلام "خلافت اسلامی"، ابوبکر بغدادی سرکرده این گروه را به عنوان "خلیفه" معرفی کرد و نام خود را نیز به "دولت اسلامی" تغییر داد.
بدین ترتیب، گروه تروریستی داعش برخی مناطق مرزی عراق و سوریه را تحت کنترل خود در آورد.
تروریستهای داعش پس از مدت کوتاهی در استان نینوا مسیحیان را از این استان بیرون کردند. سرکرده داعش به آنان تأکید کرد که بین مسلمان شدن زیر پرچم این گروه تروریستی، پرداخت جزیه، خروج از این شهر با دستان خالی، و یا مرگ، یکی را انتخاب کنند.

 

سران داعش

در جریان حمله تروریستها به سنجار و محل سکونت ایزدی ها نیز هزاران نفر از این طایفه در کوه ها آواره شدند. شمار قابل توجهی از آنان نیز در حملات تروریستهای داعش به قتل رسیدند، و زنان آنان نیز به اسارت گرفته شدند.
گروه تروریستی داعش که تا پیش از این هزینه‌ها و سلاح خود را از سوی برخی طرفهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به ویژه عربستان، قطر و چند کشور غربی تأمین می‌کرد، اکنون با در اختیار داشتن منابع نفتی در حال فروش نفت عراق و سوریه به ارزانترین قیمت از طریق ترکیه است.

پربیننده ترین خبرها