حمایت زیمبابوه از حق هسته ای ایران

حمایت زیمبابوه از حق هسته ای ایران
پنج‌شنبه 20 شهريور 1393 - 13:06

العالم - رئیس جمهوری زیمبابوه از حق جمهوری اسلامی ایران در افزایش توان و فعالیت های صلح امیز هسته ای حمایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، به نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در حراره " رابرت موگابه " روز چهارشنبه در دیدار با حسین امیر عبداللهیان معاون عربی وآفریقای وزارت خارجه حمایت کشورش با تاکید بر حمایت از حق جمهوری اسلامی ایران در افزایش توان و فعالیت های هسته ای صلح آمیز، کاربرد استانداردهای دوگانه در این زمینه از سوی غرب را تقبیح نمود.

رئیس جمهوری زیمبابوه ضمن تحسین مردم و دولت ایران بخاطر مقاومت در برابر فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه، گفت که جمهوری اسلامی ایران با ایفای نقش سازنده در منطقه و جهان ثابت کرده که یک کشور قابل اطمینان می باشد.

موگابه با اشاره به تحولات جاری در عرصه بین المللی و دخالت آمریکا در سایر کشورها از جمله لیبی ،عراق ،سوریه،پاکستان و مصر،ابراز امیدواری نمود که جمهوری اسلامی ایران به حمایت از دولت و مردم سوریه ادامه دهد. 

وی تقویت همکاری، همبستگی و اتحاد بین کشورهای در حال توسعه را برای دستیابی به توسعه پایدار و ایستادگی در برابر زیاده خواهی ها ضروری ارزیابی کرد.

موگابه همچنین با ابلاغ سلام گرم خود به رهبرمعظم انقلاب ، ابراز خرسندی از انجام عمل جراحی موفقیت آمیز ایشان و نیز ابلاغ سلام و احساسات دوستانه خود به رئیس جمهوری کشورمان، بر وجود روابط دوستانه و صمیمی بین رهبران و مردم دو کشور تاکید نمود.

وی گفت باید روابط و همکاریهای فیمابین در زمینه های سیاسی و اقتصادی را استحکام بخشیده و از دستاوردهای انقلاب در دو کشور صیانت کنیم.

رئیس جمهوری زیمبابوه از فعالان تجاری و سرمایه گذاران ایرانی دعوت کرد تا در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری در زیمبابوه وارد شوند.

امیرعبداللهیان با تبریک ریاست زیمبابوه بر جامعه توسعه اقتصادی جنوب آفریقا (SADC) گفت قاره آفریقا با نام مبارزین ضد استعمار و آپارتاید همچون نلسون ماندلا و رابرت موگابه شناخته می شود.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بر استمرار پیوندهای دوستانه و همکاریهای سازنده بین دو کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد که زیمبابوه بتواند در چارچوب منافع ملی و با تکیه بر توان و امکانات بومی خویش بر چالشهای موجود فائق آمده، مراحل توسعه را هرچه سریعتر طی کرده و به کشوری آباد و پیشرفته در منطقه جنوب آفریقا تبدیل شود.

امیر عبداللهیان رفتار و سیاست های نادرست آمریکا و برخی از کشورهای غربی را علت بوجود آمدن جریان های افراطی در خاورمیانه و آفریقا دانست و عزم راسخ جامعه جهانی و اقدام دستجمعی کشورها را برای رفع این معضل بزرگ خواستار شد.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان همچنین در ملاقات جداگانه با"سیمباراشه ممبنگگوی" وزیر خارجه زیمبابوه روند روابط و همکاریها در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مورد مذاکره و تبادل نظر قرار داد و برتوسعه روابط و مناسبات بین دو کشور در همه زمینه ها تاکید ورزید.

لزوم افزایش سرمایه گذاریها توسط بخش خصوصی کشورمان در زیمبابوه، ضرورت پیگیری و اجرای توافقات گذشته و برنامه ریزی برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک، آمادگی برای تقویت همکاری های علمی و فناوری، لزوم تسهیل روابط برای تجار و بازرگانان ایرانی برای ورود بهزیمبابوه، ضرورت تقویت افزایش فعالیت بخش خصوصی دو کشور و ... از جمله موضوعات مطرح و پیگیری شده از سوی معاون وزیر امورخارجه کشورمان با وزیر امورخارجه زیمبابوه بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها