گزارش گاردین از مثلث سرکوب انقلاب بحرین

گزارش گاردین از مثلث سرکوب انقلاب بحرین
جمعه 21 شهريور 1393 - 12:41

العالم - روزنامه انگلیسی "گاردین" نوشت:بحرین نخستین کشور عربی است که اعتراض های مردمی در آن با کمک عربستان و موافقت آمریکا و انگلیس سرکوب شد، اما این انقلاب همچنان پابرجاست.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، گاردین با اشاره به فشارهای فزاینده فعالان حقوقی بر رژیم بحرین برای آزادی "مریم الخواجه"، فعال برجسته حقوق بشری بحرین و دختر عبدالهادی الخواجه وکیل سرشناس و فعال حقوق بشری که وی نیز مدت هاست در حبس به سر می برد، خاطرنشان کرد: این فشارها فرصتی مناسب برای تغییر و بهبود دموکراسی در کشوری خواهد بود که از حمایت سیاسی جدی غرب برخورار است.

مریم الخواجه هفته گذشته برای پیگیری وضعیت پدرش که در زندان دست به اعتصاب غذا زده است، وارد بحرین شد اما در بدو ورود به دلیل اینکه "تابعیت وی لغو شده و درگیری با ماموران امنیتی" بازداشت شد.

گاردین می نویسد: رویدادهای هولناک سوریه، عراق و مصر نزدیک بود بحران بحرین را به دست فراموشی بسپارد، اما انقلاب بحرین که از سال 2011 آغاز شد، همچنان ماهیت خود را حفظ کرد و تسلیم نشده است.

در حالی که رژیم آل خلیفه از آمادگی برای برگزاری انتخابات پارلمانی در نوامبر آینده سخن به میان می آورد، تحلیلگران سیاسی پیش بینی می کنند که جمعیت الوفاق و انقلابیون بحرینی، این انتخابات را تحریم کنند.

گاردین تحریم انتخابات را به نفع تندروهای رژیم می داند و با بیان اینکه اعتراض های مردمی بحرین با کمک عربستان و موافقت آمریکا و انگلیس، سرکوب شده است، افزود: این کشورها بر اساس منافع راهبردی تجاری دست به چنین اقدام هایی زده اند و به این ترتیب دستگاه نظامی سرکوبگری برای آل خلیفه علیه اکثریت شهروندان محروم بحرین ایجاد کرده اند.

گاردین با تاکید بر اینکه اصلاحات سیاسی توصیه شده کمیته حقیقت یاب شریف بسیونی، اجرا نشده است، افزود: نیروهای امنیتی آل خلیفه که به جنایت علیه معترضان متهم شده اند نیز بازخواست نشده اند.

این روزنامه در ادامه به نبیل رجب رئیس مرکز حقوق بشر بحرین اشاره کرده و می نویسد: بی توجهی جامعه بین الملل به رویدادهای بحرین، مقام های رژیم آل خلیفه را به ادامه نقض حقوق بشر و تنگ کردن عرصه برای فعالان حقوقی و رسانه ای وادار کرده است.

پیش از این 53 نماینده مجلس انگلیس از دولت این کشور خواسته بودند بحرین را در فهرست کشورهایی با وضعیت نگران کننده حقوق بشر قرار دهند.

نبیل رجب نیز در گفتگو با گاردین این خواسته را مطرح کرده و می افزاید: دولت انگلیس سیاسیت یک بام و دو هوا را در زمینه دفاع از حقوق بشر در پیش گرفته است.

پربیننده ترین خبرها