مجله آمریکایی:

سعودیها فقط یک جنگنده را می‌توانند به پرواز در آورند

سعودیها فقط یک جنگنده را می‌توانند به پرواز در آورند
شنبه 22 شهريور 1393 - 12:50

یک مجله آمریکایی با تمسخر توانایی نظامی نیروهای عربستان، تأکید کرد که سلاح‌ها و تجهیزات نیروهای مسلح سعودی توسط تکنسین‌های غربی نگهداری و راه اندازی می شود.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، مجله "نیوزویک" در گزارشی به قلم "ژوزف اشتاین" تأکید کرد:  تکنسین‌های فنی پایگاه هوایی ظهران عربستان، جکی را بین خود رد و بدل می کنند؛ آنها می‌گویند سعودی‌ها خودشان تنها می‌توانند یک فروند هواپیما را به پرواز دربیاورند و آن هم ماکت هواپیمای تورنادوی فرانسوی است که در این پایگاه نصب شده است.
بر اساس این گزارش، همه زرادخانه تسلیحاتی سعودی‌ها از جمله بزرگترین ناوگان هواپیماهای F-15S را بدون چند صد تکنسین اکثرا آمریکایی و انگلیسی نمی‌توان راه اندازی کرد؛ تکنسین‌هایی که کار نگهداری و آماده نگه داشتن تانک‌ها، کشتی‌ها، توپخانه‌ها و هواپیماهای جنگی خاندان سلطنتی سعودی را برعهده دارند.
این وضعیت در زمینه نیروهای زمینی سعودی نیز صدق می‌کند؛ زیرا افسران و سربازانی هستند که آموزش ندیده اند و همه آنها سعودی نیستند.
لذا وقتی کاخ سفید می گوید که سعودیها در زمینه حمایت مالی و آموزش به اصطلاح نیروهای مخالف "میانه رو" (تروریستها) در سوریه علیه گروه داعش کمک خواهند کرد، در واقع نیمی از واقعیت را می گوید.
عربستان به طور قطع قادر است که میلیون‌ها دلار حمایت مالی از جنگ ارائه دهد، اما اگر هرگونه آموزشی را انجام دهد، این آموزش از سوی دیگران خواهد بود؛ یعنی صدها مستشار نظامی آمریکایی و انگلیسی مستقر در عربستان.
به عنوان مثال، اینکه خلبانان سعودی با هواپیماهای F-15S به پرواز در آمده و اهداف داعش در عراق را سوریه را بمباران کنند، یک خواب و خیال است.
در زمینه آموزش، کنیث بولاک کارشناس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و کاخ سفید در خاورمیانه می گوید: به خارجی ها و اکثرا آمریکایی ها برای آموزش تکیه خواهد شد. آنها هیچ قدرتی برای اینکه خودشان آموزش بدهند، ندارند. حتی اگر از خارج آنها را حمایت کنیم، باز هم آنها یک پیمانکار نظامی یا مانند آن را برای آموزش به خدمت خواهند گرفت.

پربیننده ترین خبرها