پذیرش اخوان المسلمین، بهای خرید گاز قطر!

پذیرش اخوان المسلمین، بهای خرید گاز قطر!
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 19:41

قطر با فروش مقادیر زیادی گاز مایع به ترکیه موافقت کرد و همزمانی این توافق با ورود برخی اعضای ارشد اخوان المسلمین به ترکیه توجه ناظران را به خود جلب کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، ترکیه برای تأمین نیاز شدید به انرژی، به ویژه در آستانه زمستان، به گاز بیشتری نیاز دارد و به عقیده ناظران، موافقت دوحه با تامین بخش مهمی از این نیاز، با اعزام غیرمنتظرۀ اعضای ارشد اخوان المسلمین مصر از قطر به ترکیه ارتباط دارد.

پایگاه "میدل ایست آنلاین" در یادداشتی به اشاره به قرارداد فروش گاز قطر به ترکیه نوشت: پیش از این قطر تحت فشار شورای همکاری خلیج فارس قبول کرده بود که اعضای اخوان المسلمین مصر را از خاک خود اخراج کند.

عربستان هم اخوان المسلمین را در این کشور ممنوع الفعالیت کرده است و تعدادی از اعضای اخوان المسلمین نیز در امارات به اتهام به خطر انداختن امنیت ملی، محکوم به حبس شده اند.

به نظر می رسد که شورای همکاری خلیج فارس از قطر می خواهند که پرونده اخوان المسلمین را به طور نهایی ببندد تا دوحه بتواند به جمع کشورهای عضو این شورا برگردد.

عربستان، امارات و بحرین درپی پناه دادن قطر به اعضای اخوان المسلمین مصر سفرای خود را از دوحه فراخواندند.

در همین حال، تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه امروز اعلام کرد: قطر با انتقال یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب گاز طبیعی مایع به ترکیه در فصل زمستان موافقت کرده است.

ییلدیز که همراه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در دوحه به سر می برد، افزود: این مقدار گاز در 9 نوبت به ترکیه منتقل خواهد شد.

اردوغان که یکی از حامیان اصلی اخوان المسلمین محسوب می شود، یکشنبه شب وارد دوحه شد و این اولین سفر وی به کشوری عربی از زمان تصدی ریاست جمهوری ترکیه است.

اما کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اخوان المسلمین را برای خود خطرناک می دانند و هم اکنون تعدادی از اعضای اخوان المسلمین در ترکیه زندگی می کنند و هر از چندی، نشست هایی را برگزار و با رسانه ها مصاحبه می کنند.

دو نفر از اعضای ارشد اخوان المسلمین مصر قبلا گفته بودند که اخوانی های مقیم قطر برای کاستن فشارهای وارده به دوحه خاک این کشور را ترک خواهند کرد.

با افزایش احتمال اعزام اعضای ارشد اخوان المسلمین مصر از قطر به ترکیه پیش بینی می شود که شهر استانبول به مقر اصلی اخوان المسلمین تبدیل شود.

تعدادی از اعضای اخوان المسلمین نیز در انگلیس به سر می برند و دولت لندن چندی پیش، تحقیقاتی را درباره ارتباط احتمالی اخوان المسلمین با گروه های مسلح آغاز کرده بود.

قطر برای قطع حمایت خود از اخوان المسلمین و دیگر گروه های اسلامگرا - از جمله گروه های شبه نظامیِ مسلط بر طرابلس پایتخت لیبی - تحت فشار شدید دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات قرار دارد.

این در حالی است که مصر از حمایت اغلب کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برخوردار است و از سال 2013 که عبدالفتاح السیسی فرمانده وقت ارتش مصر، محمد مرسی رئیس جمهوری وقت این کشور و عضو اخوان المسلمین را عزل کرد، روابط قاهره و ودوحه تیره شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها