حملات آمریکا علیه داعش چقدر هزینه دارد؟

حملات آمریکا علیه داعش چقدر هزینه دارد؟
شنبه 5 مهر 1393 - 20:31

بر اساس برآوردها، حملات "ائتلاف" بین المللی علیه گروهک داعش، برای واشنگتن در هر ماه بیش از یک میلیارد دلار هزینه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، با درنظرگرفتن حملات ائتلاف بین المللی ضد گروه داعش در سوریه، هزینه استفاده از تجهیزات پیشرفته و استقرار یگان نظامی آمریکایی -هرچند به تعداد کم- در عراق ممکن است به بیش از ده میلیارد دلار در سال برسد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، واشنگتن در شب اول حملات هوایی به مواضع گروه داعش در سوریه، 47 موشک تاماهاوک از داخل کشتی ها به سوی مواضع داعش شلیک؛ و از چندین فروند جنگنده بسیار پیشرفته اف – 22 هم استفاده کرد.

هزینه هر موشک تاماهاوک  حدود یک و نیم میلیون دلار و هزینه هر ساعت پرواز هواپیمای اف – 22 حدود 68 هزار دلار برآورد شده است.

این در حالی است که جنگ در افغانستان هنوز هم هر هفته یک میلیارد دلار هزینه برای آمریکا دربردارد، اما حمله به عراق در سال 2003  و سپس اشغال آن تا سال 2011، بر اساس آمارهای منابع مستقل، بیش از هزار میلیارد دلار هزینه برای آمریکا دربرداشت.

حملات ضد داعش از بودجه جنگی پنتاگون (صندوق عملیات فوق العاده در خارج از کشور) تامین می شود. منبع مالی این صندوق با بودجه اصلی وزارت دفاع تفاوت دارد و این صندوق تامین کننده مالی برای جنگ هایی است که آمریکا درخارج از کشور وارد آن می شود.

کنگره آمریکا ارزش این صندوق را به میزان 85 میلیارد دلار در سال مالی جاری که تا ماه جاری به پایان می رسد، افزایش داده است؛ اما پنتاگون انتظار دارد که بخش عمده نیروهای آمریکایی در افغانستان تا اواخر سال 2014 از این کشور خارج شوند و این مساله موجب کاهش بودجه اختصاص یافته به جنگ در این کشور در سال 2015 شود.

پربیننده ترین خبرها