داعش آثار باستانی عراق را می فروشد

داعش آثار باستانی عراق را می فروشد
سه شنبه 8 مهر 1393 - 14:25

شماری از دیپلمات ها و کارشناسان، در همایش یونسکو درباره "میراث باستانی عراق" هشدار دادند که داعش برای تامین هزینه های خود، در حال فروش آثار باستانی عراق است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "فیلیپ لالیو" نماینده فرانسه در یونسکو گفت: میراث باستانی عراق، در خطری بزرگ است و با توجه به اهمیت فرهنگ و میراث باستانی در برقراری صلح و گفت وگو، این مساله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

گروه تروریستی داعش، مجسمه ها را بت می شمارد و بسیاری از مجسمه ها و کلیساها و آثار باستانی مسیحی، یهودی و اسلامی را به همین بهانه نابود کرده است.

به گفته دکتر "عبدالله خورشید قادر" مدیر مرکز عراقی حفاظت از آثار و میراث باستانی در شهر اربیل و "قیس حسین رشید" رئیس موزه بغداد تاکید کردند که عناصر داعش، درهمین راستا، مرقد حضرت یونس نبی (س) را منفجر کردند، و بسیاری از مجسمه های موصل و قبرهای آشوری در مناطق تحت سلطۀ خود را با دینامیت گذاری، نابود کردند.

لالیو با تاکید بر ضرورت مبارزه با پدیده قاچاق آثار باستانی، گفت: مبارزه با قاچاق، مبارزه با تروریسم است؛ زیرا نباید اجازه داد قاچاق، به منبعی برای تامین نیازهای مالی سازمان های تروریستی تبدیل شود.

قیس حسین رشید از وجود مافیاهایی بین المللی پرده برداشت که به داعش خبر می دهند چه چیزهایی ارزش باستانی دارند، تا آن آثار را برای این مافیاها ببرند.

وی افزود: داعش، برای خارج کردن این آثار باستانی از عراق، تونل هایی ایجاد می کند و آن ها را در آن سوی مرزها در کشورهای اروپایی و آسیایی به فروش می رساند تا بتواند نیازهای مالی خود را تامین کند.

رشید با بیان اینکه داعش برای خارج کردن این آثار، برخی از آن ها را قطعه قطعه می کند، خاطر نشان کرد: به این ترتیب، نمی توان برآورد که چه حجم وحشتناکی از خسارت، به عراق و میراث باستانی آن وارد می شود. برخی از این آثار بیش از دو هزار سال قدمت دارند و از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند اما با توجه به این که نمی دانیم چه قطعاتی ربوده شده اند، هنوز نمی دانیم میزان خسارتی که به عراق وارد شده است، چقدر است.
"ایرینا بوکووا" دبیرکل یونسکو نیز گفت: این موضوع را به همه کشورهای عضو و موزه های بزرگ جهان و بازارهای هنری اعلام کرده ایم. به همه کسانی که در مجال مبارزه با قاچاق فعالیت می کنند نیز اطلاع داده ایم و از آن ها خواسته ایم که در قبال قطعاتی که ممکن است از طریق قاچاق آثار باستانی عراق به دست آن ها می رسد، هوشیار باشند.

وی افزود: یونسکو همچنین از شورای امنیت خواست، قطعنامه ای پیشگیرانه تصویب کند که به موجب آن هرگونه خرید و فروش آثار باستانی عراق و سوریه را ممنوع کند تا جلوی قاچاق آثار باستانی این دو کشور گرفته شود.

بوکووا در ادامه خاطر نشان کرد: اطلاعات و داده ها و تمام اطلاعاتِ موجود در این زمینه را در اختیار ستادهای کشورهایی که در حمله به پایگاه های داعش در عراق و سوریه شرکت دارند، قرار دادیم. مسئولان عراقی نیز اقداماتی مشابه در این زمینه انجام دادند و تاکید کردند که عناصر داعش، بسیاری از کاخ ها و پایگاه ها را تصرف کرده و آن ها را به پایگاه هایی نظامی برای خود تبدیل کرده اند.

26

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها