مصر از سفر سران حماس به تونس جلوگیری کرد

مصر از سفر سران حماس به تونس جلوگیری کرد
چهارشنبه 9 مهر 1393 - 13:54

مقامات مصری از سفر هیاتی از سران حماس از قاهره به تونس جلوگیری کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از "القدس العربی"، مقامات مصری اجازه ندادند که هیات بلند پایه جنبش حماس متشکل از موسی ابومرزوق معاون رئیس دفتر سیاسی و محمود الزهار عضو ارشد دفتر سیاسی این جنبش که در قاهره حضور داشتند، برای شرکت در کنفرانسی درباره فلسطین به تونس سفر کنند.

روزنامه "فلسطین" چاپ غزه به نقل از منابع فلسطینی با اعلام این خبر تأکید کرد که مصر علاوه بر این از سفر هیات فعالان مدنی و حقوقی غزه به تونس هم جلوگیری کرده است.

برخی اعضای تشکیلات خودگردان فلسطین برای رفع ممنوعیت سفر این هیات با مقامات مصری رایزنی کردند، اما مصر از تشکیلات خودگردان خواست این کشور را در تنگا قرار ندهد.

تونس پیش از این به کمیته برگزاری کنفرانس فلسطین اطلاع داده بود که هیاتی از حماس متشکل از اسامه حمدان مسئول روابط خارجی، محمد نصرعضو دفتر سیاسی و علی برکه مسئول حماس در لبنان روز سه شنبه به تونس عزیمت خواهند کرد.

هفته گذشته هیاتی از اعضای جنبش حماس به ریاست ابومرزوق و با همراهی الزهار و خلیل الحیه از غزه و عزت الرشق از دوحه وارد قاهره شدند و برای اولین بار طی بیش از یک سال گذشته برای بررسی آشتی با یک هیات بلند پایه جنبش فتح با نظارت مصر در مذاکرات 2 روزه ای شرکت کردند. 

قاهره در پی برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری و منع فعالیت اخوان المسلمین در این کشور که با موضع گیری حماس مواجه شده بود، روابط خود با حماس را قطع کرد.

قاهره بارها حماس را به مداخله درمسائل داخلی خود متهم کرده است و دادگاهی در مصر نیز دراوج اختلافات حکمی برای جلوگیری از فعالیت اعضای این جنبش، مصادره اموال حماس و تعطیلی دفاترشان در این کشور صادر کرد. حماس هم بارها بر عدم مداخله در مسائل داخلی قاهره تاکید کرده است.

با این حال به عقیده کارشناسان، میزبانی مصراز هیات حماس در مذاکرات آتش بس جنگ غزه و میزبانی دیدار سران جنبش فتح و حماس برای گفتگوهای دولت وحدت ملی، نشانه ای برای آغاز از سرگیری روابط  مصر و حماس است.

پربیننده ترین خبرها