سازمان ملل هم به جنایات داعش علیه بشریت اذعان کرد

سازمان ملل هم به جنایات داعش علیه بشریت اذعان کرد
پنج‌شنبه 10 مهر 1393 - 18:37

العالم - سازمان ملل متحد اعلام کرد عناصر گروهک تروریستی داعش در عراق مرتکب جنایت های جنگی و جنایت علیه بشریت شده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد عناصر گروهک تروریستی داعش در عراق مرتکب جنایت های جنگی و جنایت علیه بشریت شده اند.

"نیکلای ملادنوف"، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در عراق تأکید کرد در این گزارش به تشریح مجموعه بهت آوری از موارد نقض حقوق بشر در شمال عراق اشاره شده است.

این مقام بین المللی اظهار کرد: گزارش مذکور در 29 صفحه و درباره حد فاصل روزهای ششم ژوئیه تا دهم سپتامبر جاری و مربوط به حمله داعش به عراق از خاک سوریه تدوین شده است.

سازمان ملل با مخوف دانستن این گزارش، اعلام کرد: جنایات داعش، هدفمند و مخوف هستند و می توان آن را در چارچوب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت ارزیابی کرد.

"زید رعد الحسین" کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز تأکید کرد: وسعت موارد نقض و سوء استفاده های داعش و گروه های همراه حیرت انگیز است و شماری از این اقدامات می تواند به عنوان جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شناسایی شود.

این گزارش که با همکاری هیئت سازمان ملل در عراق و دفتر کمیسر عالی حقوق بشر تهیه شده است نشان می دهد که این موارد نقض ظاهراً نظام مند و گسترده که داعش و گروه های شریک آن مرتکب شده اند شامل حمله مستقیم به غیر نظامیان و ساختارهای غیر نظامی، کشتارها و دیگر قتل های هدفمند غیر نظامیان، آدم ربایی ها، تجاوزها و سایر اشکال آزار جنسی و جسمی به زنان و کودکان همین طور استخدام اجباری کودکان می شود.

این گزارش حاکی است اقوام و گروه های مذهبی مختلف در عراق به عمد و به شکل نظام مند هدف قرار گرفته اند تا آن ها را تخریب و از مناطق تحت کنترل داعش حذف کنند.

ملادنوف تأکید کرد این گزارش وحشتناک است. صدها مورد ظن و گمان درباره قتل غیر نظامیان در این گزارش گنجانده نشده است چون امکان بررسی دقیق آن ها وجود نداشت.

در این گزارش از دولت عراق درخواست شده است به اساسنامه رم بپیوندد و تا به این ترتیب دیوان جزایی بین المللی بتواند این جنایت ها را پیگیری نماید.

بر اساس آمار روز چهارشنبه هئیت سازمان ملل در عراق، در سال 2014 میلادی  دست کم 9 هزار و 347  غیر نظامی  در عراق کشته و  17 هزار و 386  نفر زخمی شده اند که نیمی از این آمار نتیجه حمله داعش به عراق در ماه ژوئن است.

سازمان ملل متحد تأکید دارد بیش از یک میلیون و 800 هزار عراقی به علت این خشونت ها مجبور به کوچ و جابجایی شده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها