گزارش العالم از مخالفت داخلی در ترکیه با دخالت نظامی در سوریه + فیلم

جمعه 11 مهر 1393 - 12:41

پارلمان ترکیه پس از چندین ساعت بحث و تبادل نظر به عملیات نظامی درخارج از خاک این کشور رای مثبت داد که با مخالفت گسترده احزاب و جریان های مخالف روبرو شد.

خبرنگار شبکه خبری العالم در آنکارا گزارش داد: این اقدام پارلمان ترکیه به مثابه چراغ سبز به ارتش این کشور برای اقدام نظامی در خاک سوریه و عراق و همچنین حضور نیروهای بیگانه در خاک ترکیه است تا در صورت لزوم برای شرکت در این عملیات آماده شوند.

کارشناسان نظامی این اقدام ترکیه را بهانه ای برای ادامه جنگ علیه سوریه به هدف سرنگونی حکومت بشار اسد، رییس جمهور این کشور، ارزیابی می کنند.

"رفیق آر یلماز" نماینده حزب مخالف جمهوری خواه خلق ترکیه در پارلمان این کشور روز جمعه به خبرنگار العالم گفت: " حزب ما به این طرح رای مثبت نداد زیرا به طور حتم بر این باوریم که هدف حزب عدالت و توسعه ( حزب حاکم) در سوریه مبارزه با تروریسم نیست".

وی افزود: از سه سال پیش تاکنون حکومت ترکیه از گروه های تروریستی حمایت می کند تاجایی که زخمی های تروریست نیز در بیمارستان های ترکیه مداوا می شوند.

یلماز گفت: همه این حقایق ثابت می کند که حزب عدالت و توسعه با رای به این طرح، هدف دیگری غیر از مبارزه با تروریسم را در سر می پروراند.

مخالفان حکومت ترکیه این تصمیم را نتیجه توافق میان آنکارا و واشنگتن در دیدار چندی پیش رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، از آمریکا برمی شمرند.

"حکمت چیچک" نویسنده و تحلیلگر سیاسی ترکیه به شبکه العالم گفت: در این لایحه که متن کامل آن را در دست دارم بیشتر به سوریه و حکومت سوریه پرداخته شده تا گروهک تروریستی داعش، در حالی که باید این لایحه علیه داعش تصویب می شد.

وی تصریح کرد: این مصوبه، مجوز مبارزه با تروریسم نیست بلکه مجوز دخالت آشکار در امور داخلی سوریه و جنگ علیه این کشور است.

ناظران بین المللی دخالت نیروهای ترکیه در خاک سوریه را اشغالگری و مغایر با قوانین بین المللی می دانند و خواست ترکیه را درخصوص ایجاد منطقه حایل در نزدیکی مناطق مرزی سوریه، برای زمین گیرکردن نیروی هوایی سوریه علیه تروریست های داعش عنوان می کنند.

پربیننده ترین خبرها