آلمان به کشورهای حامی تروریسم سلاح می فروشد

آلمان به کشورهای حامی تروریسم سلاح می فروشد
جمعه 11 مهر 1393 - 14:07

یک روزنامه آلمانی نوشت: آلمان که همواره سیاست سختی در زمینه صادرات سلاح اتخاذ می کند، با معاملات جدید، فروش سلاح به کشورهای عربی که برخی از آنان مظنون به حمایت از گروهک تروریستی داعش هستند، موافقت کرد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "زود دویچه سایتونگ" که در مونیخ منتشر می شود، براساس سند کمیسیون امور اقتصادی در پارلمان آلمان که به نشست شورای امنیت فدرال پرداخته است، نوشت: این معامله ها شامل فروش زره پوش و سیستمهای تسلیحاتی متنوع می باشد. قطر، امارات، عربستان و الجزایر از جمله کشورهایی هستند که خواستار خرید این سلاح ها هستند.

به نوشته این روزنامه، معاملات سلاح همچنین شامل اردن، عمان و کویت نیز شده است. اردن و عمان خواستار خرید توپ هستند، درحالی که کویت به دنبال خرید خمپاره انداز است.

این روزنامه آلمانی تاکید کرد که این معاملات را شورای امنیت فدرال به ریاست انگلا مرکل صدر اعظم آلمان، و با مشارکت معاونش سیگمار گابریل وزیر اقتصاد و "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر خارجه و نیز اورسولا فون وزیر دفاع، تصویب کرد.

روزنامه زود دویچه سایتونگ از انتقادات شدید مخالفان به فروش این سلاح ها سخن گفت و بویژه به "یان فان اکین" نماینده حزب "دای لینکی" اشاره کرد که گفته است سیگمار گابریل وزیر اقتصاد، به طور کامل در برابر لابی اسلحه سرخم کرده است.

این در حالی است که سیگمار گابریل در ماه آگوست گذشته به طور آشکار قصد خود را برای انجام تدابیر شدید بر صادرات سلاح - حتی اگر این امر به ضرر فرصتهای شغلی باشد- ابراز کرده و گفته بود که کشورش تمایل دارد تا صادرات سلاح به کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان، بزرگترین مشتری سلاح آلمان را متوقف کند.

به موجب قانون آلمان صادرات سلاح به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و نیز پیمان ناتو ممنوع است، اما جایی برای موارد استثنایی نیز در نظر می گیرد که به هر مورد به طور جداگانه و بر حسب شرایط رسیدگی می کند.

در سال 2013 دولت آلمان با صادرات سلاح به ارزش 5.8 میلیارد دلار موافقت کرد که 62 درصد به کشورهای خارج از پیمان ناتو از جمله الجزایر، قطر و عربستان صادر شد.

پربیننده ترین خبرها