سود سرشار صنايع نظامي آمريكا از جنگ عليه داعش

سود سرشار صنايع نظامي آمريكا از جنگ عليه داعش
شنبه 12 مهر 1393 - 13:53

العالم - یک روزنامه آمریکایی نوشت: 3 روز بعد از شلیک 47 موشک کروز به مواضع داعش در شمال سوریه، وزارت دفاع آمریکا قراردادی 251 میلیون دلاری برای خرید شمار بیشتری از موشک های تام هاک با شرکت بزرگ نظامی رایتون امضا کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه لس آنجلس تایمز افزود : صنایع دفاعی آمریکا با پایان حمله این کشور به عراق و افغانستان دچار کاهش بودجه شده بود و از این رو پیمانکاران نظامی بزرگ این کشور برای کاهش هزینه ها اقدام به کاهش کارگران، ادغام شرکت ها و تعطیلی خطوط تولید کردند.

اما این روزها با آغاز حملات آمریکا و متحدانش به مواضع داعش و القاعده در عراق و سوریه، بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که بازار تولید کنندگان سلاح و مهمات و دیگر پیمانکاران نظامی بیش از پیش رونق یابد.

به گفته تحلیلگران، بمباران روزانه بمب افکن های آمریکایی و حملات هواپیماهای بدون سرنشین درعراق و سوریه تاکنون نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه به دنبال داشته است. احتمالا این حملات میلیاردها دلار هزینه دیگر برای وزارتخانه های دفاع کشورهای عضو ائتلاف به دنبال خواهد داشت.

این درحالی است که دولت جدید عراق نیز در راستای بازسازی ارتش و جبران خسارت های ناشی از حملات داعش به پایگاه های نظامی و فرودگاه ها نیازمند خرید تجهیزات نظامی خواهد بود.

سهام پیمانکاران نظامی بزرگ آمریکا این روزها به بالاترین سطح خود رسیده است. سرمایه گذاران پیش بینی می کنند که تقاضا برای موشک های هوشمند، انواع بمب ها و دیگر تسلیحات گران قیمت و تجهیزات پیشرفته کنترل و شناسایی افزایش یابد.

این درحالی است که وزارت دفاع آمریکا خود را برای جنگی آماده می کند که به گفته فرماندهان نظامی این کشور احتمالا سال ها ادامه خواهد داشت.

آمریکا از 8 ماه اوت گذشته 250 حمله هوایی به عراق و از 23 سپتامبر با مشارکت کشورهای عربی همپیمان خود 73 حمله هوایی به سوریه کرده است. این در حالی است که کشورهای عربی متحد آمریکا نیز در حملات خود از جنگنده ها و بمب های ساخت آمریکا استفاده می کنند.

ریچارد ابولافیا، تحلیلگر شرکت پژوهشی ورجنیا به لس آنجلس تایمز می  گوید: شرکای موجود در ائتلاف عملا مقادیر زیادی سلاح از تولید کنندگان آمریکایی خریداری کرده اند و با حملاتی از این قبیل  خرید آن ها بیشتر خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها