دولتمردان فلسطینی دور یک میز در غزه

جمعه 18 مهر 1393 - 09:24

العالم - دولت وفاق ملی فلسطین، پس از 7 سال از بروز اختلاف میان گروههای فلسطینی در سال 2007 ، اولین نشست خود را به ریاست رامی الحمد لله نخست وزیر فلسطین در شهر غزه برگزار کرد

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، برنامه ریزی برای انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان، انتخابات مجلس، بازسازی غزه و بررسی تبعات اختلافات گروههای فلسطینی و مسائل دیگردر دستور کار دولت جدید بود.

نشست غزه، مقدمه ای برای مشارکت در کنفرانس بین المللی بازسازی غزه در قاهره پس از حملات اخیر رژیم صهیونیستی است.

همه گروههای فلسطینی نوار غزه و سراسر سرزمین اشغالی فلسطین، منتظر برگزاری نشست اول دولت وفاق ملی فلسطین بودند.

بازسازی غزه و یکپارچه کردن نهادهای دولتی از مهم ترین مسائلی بود که در این نشست بررسی شد.

رامی الحمدلله نخست وزیر فلسطین با تاکید بر آرمانها و اصول فلسطینیان در این نشست بر پاببندی دولت وفاق ملی برای بررسی تاثیرات اختلافات داخلی تاکید کرد.

"اسماعیل هنیه " معاون رئیس جنبش حماس نیز گفت: برگزاری اولین نشست دولت توافق ملی فلسطین درغزه، تاکیدی بر همه اهداف ملی و سیاسی است که مردم فلسطین در انتظار آن هستند.

هنیه با تاکید بر ضرورت حمایت ازدولت وفاق در سایه چالش های فراروی فلسطینی ها گفت: آمادگی برای انتخابات ریاست و انتخابات مجلس و انتخابات کنگره ملی از مهم ترین اولویت هاست.

دولت در اولین جلسه خود هیچ تصمیم قطعی اتخاذ نکرد اما ناظران معتقدند اصل برگزاری این نشست نشانه یکپارچگی فلسطینیان درتصمیم گیری هاست.

برخی نیز معتقدند بازسازی نوار غزه، مساله اساسی نشست دولت بود تا پیش از برگزاری کنفرانس بین المللی بازسازی غزه ، طرح بازسازی دولت و هم چنین وضعیت میدانی به شکلی شفاف بررسی شود.

کارشناسان فلسطینی معتقدند این نشست پیامهای راهبردی مهمی داشت اول اینکه پس از 7 سال برای اولین بار درمنطقه محاصره و تخریب شده نوارغزه تشکیل شد وپیام تکان دهنده ای برای رژیم اشغالگر صهیونیستی داشت که مدتها روند آشتی فلسطین را با فتنه انگیزی مختل کرده بود.

اسعد اوشرخ نویسنده وتحلیلگر سیاسی فلسطین نیز درباره نشست دولت توافق فلسطین گفت : این نشست با وجود تاخیر با استقبال مردم فلسطین مواجه شد.

وی در گفت وگو با شبکه خبری العالم از دولت وفاق ملی خواست برای نشان دادن یکپارچگی ملی به غزه بیاید و اظهار کرد: این نشست پس از پیروزی و پایداری و مقاومت گروههای فلسطینی و نوآوری در میدان جنگ و حمایت قاطع مردم فلسطین از مقاومت برگزار شده است.

پربیننده ترین خبرها