شروط ترکیه برای مداخله نظامی علیه داعش

شروط ترکیه برای مداخله نظامی علیه داعش
جمعه 18 مهر 1393 - 10:28

العالم - غرب با توجه به ناتوانی حملات هوایی ائتلاف بین المللی برای از بین بردن داعش، چشم به آنکارا دوخته اند تا با دخالت نظامی در کوبانی،این جنگ رابه نفع ائتلاف پایان دهد؛ اما آنکارا نیز در این معامله به دنبال شروط و منافع خود است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "مارک الموند" در مقاله ای در روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نوشت: آنکارا از این مساله به خوبی آگاه و به دنبال امتیاز گرفتن است.کشورهای غربی همگی بر ضرورت نابودی داعش اتفاق نظر دارند اما به خوبی می دانند حملات هوایی به مدیریت آمریکا غالبا برای رسیدن به این هدف کافی نخواهد بود.

دلیل بحرانی بودن وضعیت این است که اعزام نیروهای زمینی از سوی ائتلاف، تصمیم تقریبا محالی است؛ آمریکا و انگلستان این تجربه ناموفق را در عراق و افغانستان داشته اند، بنابراین مداخله نظامی مستقیم ترکیه، مشکل غرب را حل خواهد کرد.

در حالی که درگیریهای خشونت آمیز شهر کوبانی یا عین العرب سوریه در چند صد متری مرز ترکیه همچنان ادامه دارد، تانکها و زره پوش های نظامی ترکیه فقط با فاصله چند صد متر از این شهر به صف ایستاده اند. بسیاری دلیل بی میلی ترکیه به دخالت نظامی در کوبانی را کردنشین بودن این شهر سوری دانسته و کرد بودن کوبانی را سرآغاز همه مشکلات می دانند.

وجود داعش برای هم پیمانان ترکیه درپیمان ناتو، مشکل مهمی است که راه حل آن نیز مسلح کردن کردهاست، اما ترکیه این اهداف و خواسته های کردها را تهدیدی کشنده می دانند و همین مساله موجب اختلاف میان ترکیه و هم پیمانانش شده است.

با وجود اعمال فشارها، ارتش ترکیه هنوز عموما برای بحران وضعیت سوریه و خصوصا برای عین العرب هیچ اقدامی نکرده است و اردوغان برای ایفای این نقش با همه دنیا چانه زنی می کند و از غرب، کردهایی بدون دولت و ارتش می خواهد یا برای عضویت کشورش در اتحادیه اروپا مذاکره می کند.

شاید ترکیه درصورتی که تضمین کافی ازکشورهای غربی برای براندازی نظام سوریه دریافت نکند، هم چنان از مداخله نظامی در سوریه بپرهیزد. شاید مشکل داعش درصورت اجرای شروط ترکیه، حل شود،اما تضاد منافع خاورمیانه همچنان ادامه خواهد داشت.

دیلی تلگراف در پایان می نویسد: ما باید در برابر این معامله شفاف باشیم، زیرا نابود شدن سریع داعش توسط آنکارا، جشنی را به دنبال دارد، اما زمانی که این جشن پایان یابد ما با سردرد خارومیانه ای جدیدی بیدار خواهیم شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها