زخم کردهای ترکیه سر باز کرد + گزارش تصویری

زخم کردهای ترکیه سر باز کرد + گزارش تصویری
جمعه 18 مهر 1393 - 21:44

پلیس ترکیه، طی چند روز گذشته برای متفرق کردن تظاهرات کردها ضد سیاست دولت، به خشوت متوسل شد.

"عبیده عبدالفتاح" خبرنگار شبکه العالم روز جمعه از آنکارا گزارش داد، نیروهای ارتش و پلیس ترکیه، از گاز اشک آور و خودروهای آب پاش، ضد کردها استفاده کردند، کردهایی که از سیاست دولت ترکیه در شانه خالی کردن از نجات کردهای کوبانی از چنگال داعش خشمگین شده و به خیابان ها ریخته بودند.

برپایه این گزارش، توسل پلیس ترکیه به خشونت و سرکوب اعتراضات کردها در شرق این کشور، تاکنون دستکم 26 کشته و صدها زخمی داشت و به بازداشت صدها تن منجر شد. خشونتی که نتیجۀ آن، کشته شدن دو تن از افسران پلیس و زخمی شدن یک مسئول بلندپایه بود.

این تظاهرات در حالی برگزار می شود که دولت ترکیه در 15 شهر و روستای این کشور، مقررات منع آمد و شد برقرار کرده بود، اما مردم قوانین تحمیلی دولت را زیرپا گذاشتند و به ویژه در شهرهای بزرگ نظیر استانبول و آنکارا به خیابان ها ریختند. پلیس نیز با گاز اشک آور و خودروهای آب پاش، به جان آن ها افتاد.
در جنوب شرقی ترکیه نیز زره پوش ها و نظامیان مسلح، در چهارراه های خیابان های اصلی مستقر شدند و شرایطی را در شهرها به وجود آوردند که از سال 1992 تاکنون، بی سابقه بود.

فعالان کرد ترکیه، رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور را به وقت کشی و همدستی با داعش ضد کردهای کوبانی متهم و تاکید کردند که دولت ترکیه، همچنان در حال حمایت و پشتیبانی از داعش است.

"مولود چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه، اقدام یکجانبه ترکیه برای نجات شهر کوبانی از چنگال داعش را وارد ندانست و همین مساله سبب خشم کردهای ترکیه از دولت شد و "عبدالله اوجالان" رئیس کردهای ترکیه روند سازش میان حزب کارگران کردستان با دولت ترکیه را در ارتباط مستقیم با سقوط شهر کوبانی اعلام کرد.
در این میان برخی از ناظران بر این باورند که سرکوبگری های دولت ترکیه ضد معترضان و در مقابل همکاری با تروریست های داعش ضد کردهای کوبانی، تنش های خفتۀ چند دهه ای میان کردها و دولت ترکیه را بیدار کرد و سبب شد کردهای ترکیه، دموکراسی و آزادی های بیشتر مطالبه کنند. در این میان شماری از ناظران سیاسی هشدار دادند که این تنش ها می تواند به بروز عملیات انتحاری در ترکیه نیز منجر شود.

26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها