رأی گیری درباره استقلال فلسطین در پارلمان انگلیس

شنبه 19 مهر 1393 - 15:25

پارلمان انگلیس، دوشنبه آتی طرح به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور مستقل را به رای خواهد گذاشت.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شماری از سازمان های غیردولتی انگلیسی که حامی فلسطینی ها هستند، با ارائه طرحی از مردم انگلیس خواستند نمایندگان خود را تحت فشار قرار دهند تا به این طرح، رای دهند.

در مقابل، لابی صهیونیستی که حامی منافع رژیم صهیونیستی در پارلمان انگلیس است، فعالیت های گسترده ای برای خنثی کردن این طرح آغاز کرد که پذیرش آن را به پذیرش نتایج مذاکرات سازش مرتبط می کند.

این اقدام، چنان بی سابقه است که اگر پارلمان انگلیس به این طرح رأی دهد، انگلیس دومین کشوری خواهد بود که پس از سوئد، فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت می شناسد.

طرفداران این طرح، آن را فرصتی بی نظیر در جهت کمک دولت انگلیس به اتخاذ تصمیمی تاریخی می دانند که موضوع آن غیرحزبی و در عین حال مهم است به همین سبب امیدوارند که این طرح با اکثریتی قابل توجه تصویب شود.

"مارتین لنتون" هماهنگ کننده ستاد هشیار سازی نمایندگان انگلیسی درباره مساله فلسطین در گفت وگو با شبکه العالم اظهار داشت: اگر طرحِ به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور مستقل با اکثریت آرا در پارلمان انگلیس تصویب شود، این مساله حامل پیام بسیار مهمی خواهد بود، هرچند برای دولت انگلیس الزام آور نخواهد بود اما مقاومت در برابر نظر پارلمان برای دولت بسیار دشوار خواهد بود.

"ساره اپس" مسئول ستادها در موسسه همبستگی با ملت فلسطین در این خصوص به شبکه العالم گفت: تاکنون وقت زیادی پای صحبت درباره مذاکرات هدر داده ایم و اکنون دیگر کاسه صبرمان لبریز شده است، دولت باید حق فلسطینی ها را در تعیین سرنوشت خود به رسمیت بشناسد و برای آنان حقوق بشر قائل باشد.

وی افزود: ما مردم را تشویق کردیم که با نمایندگان خود در این زمینه مکاتبه کنند و نتیجه شگفت آور بود، در مدت یک هفته، پنجاه هزار نفر با این درخواست موافقت کردند.

با وجود آن که به رسمیت شناختن کشورها، از اختیارات دولت است نه پارلمان، در صورتی که این طرح در پارلمان تصویب شود، دولت برای پذیرش آن و همراهی با پارلمان تحت فشار قرار خواهد گرفت.

این پیشنهاد، با اقدامات متقابل شماری از نمایندگان ِ حامی رژیم صهیونیستی مواجه شد، آنان به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور مستقل را به مثابه پایانی موفق برای مذاکرات سازش توصیف می کنند.

"مانوئل حاسیسیان" سفیر فلسطین در انگلیس در گفت وگو با شبکه العالم در این خصوص تاکید کرد: لابی صهیونیستی در انگلیس بسیار قدرتمند است و از حمایت دولت بهره مند است از آن گذشته، انگلیس با سیاست راهبردی آمریکا در خاورمیانه همسو است به همین سبب اقدامات دولت انگلیس درباره فلسطین کاملا در جهت سیاست های آمریکا است.

26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها