آمریکا با تحریک بارزانی در صدد تجزیه عراق است

آمریکا با تحریک بارزانی در صدد تجزیه عراق است
يکشنبه 20 مهر 1393 - 10:07

بغداد(العالم) نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: همکاری غرب به ویژه آمریکا با بارزانی و تشویق و تحریک او موجب شده تا وی خود را دولت مستقلی تصور کند و این اقدام می تواند اختلافات جغرافیایی و تاریخی و تجزیه منطقه را به دنبال داشته باشد.

"جاسم الموسوی" روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: آمریکا از زمان حمله به عراق و حتی پس از خروج از آن، تصمیم گرفت تا دولت های متضادی دریک منطقه جغرافیایی به وجود بیاورد و دولت کردها شاید بدون اعلام علنی تشکیل شود و آمریکا بارها به بارزانی اجازه داده تا از عزم کردها برای جدایی از دولت مرکزی بغداد سخن بگوید.
این نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراق افزود: از اظهارات اخیر مسعود بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق، مبنی بر تصمیم کردها برای جدایی از دولت مرکزی تعجب می کنم زیرا وی بیش از همه از اهداف پنهانی آمریکا آگاه است.

الموسوی خاطرنشان کرد: این طرح با توجه به شرایط جغرافیایی، امنیتی، نظامی و بحران سیاسی در منطقه از مدتها پیش مطرح بوده است.
وی گفت: تجهیز مستقیم بارزانی و حمایت های دیپلماتیک از وی بدون اجازه از دولت مرکزی مانند افتتاح کنسولگریها یعنی اینکه دیگران با منطقه کردستان به عنوان یک کشور و نه منطقه ای از عراق برخورد می کنند.
الموسوی خاطرنشان کرد: بارزانی از آن جایی که از زوایای پنهان اتاقهای تاریک آمریکا و بسیاری از کشورهایی که در صدد ترسیم دوباره نقشه خاورمیانه هستند، آگاه است، به همین دلیل از زمان تصمیم جدایی کردستان سخن گفته است.
این نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی، درباره خطرات ناشی از ماجراجویی های بارزانی هشدار داد و تاکید کرد که وی باید بداند که همواره همه طرح های غرب موفقیت آمیز نیست و نخواهد بود.
وی تاکید کرد: آمریکا به عراق به عنوان یک کشور یکپارچه نگاه نمی کند بلکه با این کشور با توجه به طوائف مختلف برخورد می کند و اگر استراتژی ایران نبود عراق از مدتها پیش تجزیه شده بود.
الموسوی افزود: طرح جدایی کردها، یادآور درگیری جغرافیایی منطقه و مشوقی برای تجزیه منطقه است.
الموسوی تأکید کرد: آیا منافع ترکیه در این است که کشوری کرد تشکیل شود که هسته اولیه آن از عراق و سپس به سوریه و ترکیه امتداد خواهد یافت.

وی گفت: هدف از این طرح ایجاد درگیری های طایفه ای، دشمنی و اختلاف افکنی میان کردها و ترک ها و جنگ افروزی برای دهها سال است.
الموسوی تصریح کرد: بارزانی و سیاستمداران کُرد منطقه کردستان عراق در صدد برداشتن اولین گام برای حرکت به سوی تجزیه سیاسی عراق در قالب جغرافیایی است که آمریکا و انگلستان و بسیاری از کشورها آنرا ترسیم کرده اند.

گفتنی است مسعود بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق از سازمان ملل خواسته است که این منطقه را برای اجرای همه پرسی به منظور استقلال از دولت مرکزی عراق یاری کند.وی تاکید کرد: تصمیم جدایی کردها، از خارج از مرزهای کردستان هدایت می شود و شاید عراق به سوی تشکیل دولت سنی بدون هیچ پایبندی به دولت مرکزی پیش برود و فقط برای یک مدت مشخصی در داخل جغرافیای عراق باقی بماند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها