اما و اگرهای مطرح شده در کنفرانس بازسازی غزه

اما و اگرهای مطرح شده در کنفرانس بازسازی غزه
دوشنبه 21 مهر 1393 - 12:51

کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بین المللی بازسازی غزه در قاهره متعهد شدند 5 میلیارد و 400 میلیون دلار برای این منظور کمک کنند.

 خبرنگار شبکه العالم از قاهره گزارش داد؛ محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس بازسازی غزه که با مشارکت 80 کشور و سازمان از سراسر دنیا در پایتخت مصر برگزار شد، اعلام کرد که مجموع خسارات وارد شده به غزه در حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه 4 میلیارد دلار است.
وی افزود: تجاوز صهیونیست ها و نتایج ویران کننده و مصیبت بار آن در باریکه غزه چیزی نیست که بدون پیگرد و بازخواست رژیم صهیونیستی، بتوان از آن گذشت اما با وجود این ما به رایزنی های خود با مصر ادامه می دهیم تا با ادامه مذاکرات آتش بس را تثبیت کنیم.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این کنفرانس با هشدار درباره وضع خطرناک غزه، از طرح جهانی برای حمایت از بازسازی این منطقه به ارزش 2 و یک دهم میلیارد دلار خبر داد اما اختصاص این مبلغ را مشروط به تکمیل آشتی ملی میان فتح و حماس دانست.
وی گفت: غزه هنوز بی ثبات است و مردم فلسطین باید به روال طبیعی زندگی روزانه خود بازگردند از این رو سران فتح و حماس باید بر اختلافات خود غلبه کرده و از آن عبور کنند.

گفته می شود که قطر با وعده یک میلیارد دلار در صدر فهرست مهم‌ترین کمک کنندگان به غزه قرار گرفته است.
اما عده ای در توان شرکت کنندگان در کنفرانس بازسازی غزه تشکیک کرده و ضمن اشاره به جانبداری های آمریکا از رژیم صهیونیستی، این سوال را مطرح می کنند که چه کسی این رژیم را به پایبندی به آتش بس متعهد خواهد کرد.
اسامه الدلیل، تحلیلگر سیاسی روزنامه الاهرام، در این زمینه به خبرنگار العالم گفت: استراتژی آمریکا بر اساس تضمین امنیت رژیم صهیونیستی است و نه فلسطینی ها و ثبات منطقه ؛ از این رو آنچه مطرح می کند در واقع دیدگاه های خودش نیست بلکه خواسته های رژیم صهیونیستی است.
وی افزود: اگر کنفرانس بازسازی غزه قرار است به قیمت خلع سلاح مقاومت و سلب حق دفاع از سرزمین های فلسطینی منتهی شود به نظر من این کنفرانس فریب بزرگی بیش نیست.
اسلام ابوالمجد، خبرنگار العالم در قاهره خاطرنشان کرد، از دیدگاه شرکت کنندگان در کنفرانس، آتش بس و تعهد تشکیلات خودگردان فلسطین به وظایف خود در باریکه غزه مهمترین عامل برای موفقیت بازسازی خواهد بود؛ اما دیگران معتقدند که این تلاش های منطقه ای و بین المللی ممکن است تاثیر منفی بر جایگاه مقاومت داشته باشد.
کنفرانس بازسازی غزه ۲۰ مهر ماه در قاهره، با میزبانی مشترک مصر و نروژ، آغاز به کار کرد.
در جنگ پنجاه روزه غزه، در تابستان گذشته، دست‌کم ۲۱۰۰ فلسطینی به شهادت رسیدند که بیشتر آنان غیرنظامی بودند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها