اعتراضهای بین المللی به حکم اعدام آیت الله نمر

اعتراضهای بین المللی به حکم اعدام آیت الله نمر
يکشنبه 27 مهر 1393 - 16:25

همگام با اعتراضات مردمی در عربستان در واکنش به حکم اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر عالم برجسته عربستانی، شخصیت های متعدد خارجی نیز نسبت به پیامدهای این حکم هشدار دادند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار العالم، العوامیه در منطقه شرقی عربستان از جمله مناطقی است که مردم خشمگین با تظاهرات و سر دادن شعارهایی در اعتراض به حکم ظالمانه علیه شیخ نمر و بالا بردن تصاویر او، اعتراض خود را نشان دادند.
تهدید و ارعاب حکومت آل سعود برای جلوگیری از شکل گیری هرگونه جنبش مردمی، نتوانست مانع حضور مردم معترض در راهپیمایی ها و اعلام همبستگی با شیخ نمر شود و آنها برای پنجمین روز متوالی به خیابان آمدند و آزادی شیخ نمر و همه زندانیان سیاسی را فریاد زدند.

اعدام شیخ نمر احساسات مردم را جریحه دار می کند
علمای عربستانی هم با محکوم کردن صدور حکم اعدام شیخ نمر تاکید کردند که این حکم احساسات مسلمانان را جریحه دار خواهد کرد.
شیخ عبدالکریم الحبیل از علمای عربستانی گفت: عادلانه نیست که حکومت برای شخصیتی حکم اعدام صادر کند که به دفاع از مطالبات مسالمت آمیز مردم مشهور و شناخته شده و به نماد جهانی دفاع از مطالبات برحق در عربستان تبدیل شده است.
علما حتی صدور عفو ویژه برای شیخ نمر را رد می کنند زیرا وی مرتکب جرمی نشده و فقط از حقوق بشر در کشور خود دفاع کرده است.
شیخ محمد الحبیب دیگر عالم دینی عربستانی نیز خاطرنشان کرد: شیخ نمر نیازی به عفو ویژه ندارد زیرا عفو شامل حال مجرمان می شود و همه ما در کنار فقیه خود ایستاده ایم و خواستار عدل و انصاف هستیم.

واکنش های بین المللی به حکم اعدام شیخ نمر
در خارج از عربستان هم فعالان حقوقی و سیاسی یمن در برابر سفارت عربستان در صنعا تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.
شیخ علی المطری از فعالان یمنی در گفت و گو با خبرنگار العالم خاطرنشان کرد، ما امروز اینجا جمع شده ایم تا به آل سعود بگوییم که پایان حکومت شما نزدیک است.

پیامدهای اقدام احمقانه عربستان 
در ایران نیز آیت الله ناصر مکارم شیرازی با محکوم کردن صدور حکم اعدام شیخ نمر، به آل سعود درباره پیامدهای این اقدام احمقانه هشدار داد.
وی خاطرنشان کرد که اصرار بر اجرای این حکم ظالمانه برای عربستان بسیار گران تمام خواهد شد و قضیه شیخ نمر جدی نبودن کشورهای غربی در حمایت از حقوق بشر نیز را آشکار کرد.
در عراق نیز واکنش های اعتراض آمیز به حکم اعدام شیخ نمر از سوی گروه های سیاسی، دینی، حقوقی و عامه مردم ادامه دارد.
ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، در دیدار با همتای استرالیایی خود تاکید کرد که کشورش قضیه شیخ نمر را به صورت رسمی با مقامات عربستان مطرح خواهد کرد.

تظاهرات گسترده در عربستان
علاوه بر این تظاهرات گسترده در داخل عربستان به الربیعیه در منطقه تاروت در شرق این کشور کشیده شده و مردم خواستار آزادی فوری شیخ نمر شدند.
تظاهرکنندگان، جامعه بین الملل و سازمان های حقوقی را به دخالت فوری در این قضیه فراخواندند.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو و 18 سازمان حقوقی نیز با محکوم کردن حکم صادره علیه شیخ نمر آن را حکمی ناعادلانه و سیاسی و مخالف با قوانین بین المللی و حقوق بشری توصیف کردند.

اتهامات شیخ نمر فاقد مستندات است
جامعه بین الملل نیز اعلام کرده که اتهامات مطرح شده علیه شیخ نمر مستند به دلایل کافی نیست زیرا وی از حق خود در اظهار عقیده استفاده کرده است از این رو عبدالله بن عبدالعزیز، شاه عربستان، باید محاکمه هایی را که ساده ترین ادله در آنها وجود ندارد، متوقف کرده و شیخ نمر را فوری آزاد کند.
سازمان دیده بان حقوق بشر نیز هشدار داد این حکم ظالمانه آتش فتنه مذهبی را برخواهد افروخت زیرا بر اساس اتهامات مبهمی است که در پی انتقادهای مسالمت آمیز شیخ نمر از مسوولان عربستانی صادر شده است از این رو این حکم باید لغو و دادگاه جنایی که برای پیگرد مخالفان حکومت تاسیس شده، تعطیل شود.

اعتراض مسلمانان و عرب های ساکن آلمان
مسلمانان و عرب های ساکن آلمان نیز در برلین پایتخت این کشور در برابر سفارت عربستان تجمع کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانند.
در لبنان نیز حزب الله ضمن محکوم کردن صدور حکم شیخ نمر، آن را نشان دهنده سیاست سرکوب و تبعیض حکومت عربستان علیه بخش عمده ای از مردم این کشور دانست و خواستار اعمال فشار به ریاض از سوی سازمان های حقوق بشری و موسسات مربوط به علمای اسلام شد تا عربستان را از دست زدن به این جنایت بازدارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها