اختلاف نفتی اعراب خلیج فارس جدی می‌شود؟

اختلاف نفتی اعراب خلیج فارس جدی می‌شود؟
دوشنبه 28 مهر 1393 - 16:49

با توقف طرح توسعه دومین میدان مشترک نفتی بین عربستان و کویت، اختلاف این دو متحد نفتی در اوپک افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم،  اختلافات این دوکشور برای توسعه میادین مشترک نفتی در خلیج فارس افزایش یافته است، زیرا پس از تعلیق طرح توسعه میدان گازی آرش توسط عربستان و کویت به دلیل اختلاف در نحوه انتقال نفت و گاز این میدان، توسعه دومین میدان نفتی بین دو کشور هم به حالت تعلیق درآمده است.

رسانه های عربی روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کردند: مقام های قانونگذار عربستان سعودی و کویت تصمیم گرفتند که فعالیت یک میدان مشترک نفتی را به دلیل آنچه "نگرانی های زیست محیطی" نامیده شده، متوقف کنند.

این میدان مشترک فراساحلی ظرفیت تولید روزانه نزدیک به ٣٠٠ هزار بشکه نفت دارد که بین کویت و عربستان مشترک است و مطابق با توافقنامه داخلی که به امضای عبدالله هلال، مدیر عامل خفجی جوینت آپریشن رسیده است، تصمیم به تعطیلی میدان نفتی خفی در حالی در درون شرکت گرفته شد که مجادله طولانی مدت میان عربستان و کویت بر سر این مسئله نتیجه ای در بر نداشت.

توافقنامه داخلی یاد شده پیشنهاد داده است که میدان نفتی خفجی زمانی که بتواند استانداردهای زیست محیطی تعیین شده به وسیله اداره محیط زیست و زمین شناسی عربستان را رعایت کند، فعالیت خود را ازسر می گیرد.

این در حالی است که از حدود دو سال گذشته تاکنون هم طرح توسعه میدان گازی آرش (الدوره) به عنوان پروژه مشترک کویت و عربستان که ایران هم در آن مشارکت دارد تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

به گفته یک مقام کویتی، اختلاف عربستان سعودی و کویت بر سر نحوه شراکت در گاز تولیدی از این میدان علت اصلی توقف پروژه مشترک دو کشور در این زمینه شده است.

این مقام کویتی با بیان اینکه هم اکنون کل پروژه متوقف شده است، تاکید می کند: بودجه آن هم متوقف شده به طوری که در بودجه سال 2013/2014 میلادی هیچ رقمی برای انجام حفاری‌های جدید پیش بینی نشده است.

بر اساس طرح بهره برداری از این میدان قرار بود گاز تولیدی در منطقه فراساحل تقسیم و از طریق دو خط لوله به دو کشور ارسال شود. اوایل سال 2012 دولت عربستان مقامات کویتی را تحت فشار قرار داد تا کل گاز تولیدی این میدان ابتدا به بندر خفجی در خاک عربستان ارسال شود و سهم کویت از آن جا به خاک کویت انتقال داده شود.

با این وجود کویتی‌ها به دلیل ملاحظات مربوط به امنیت عرضه با این پیشنهاد عربستان مخالفت کردند، ضمن آنکه ارسال مستقیم گاز از میدان به خاک کویت نیز به دلیل وجود اختلافات ارضی بین شرکت‌های نفتی کویت به بن بست خورده است. این مقام ارشد صنعت انرژی کویت معتقد است: مسئله موجود بین کویت و عربستان هنوز حل نشده است که این اختلاف منجر به توقف توسعه کل این میدان مشترک گازی شده است.

پربیننده ترین خبرها