العبادی برای چه به تهران آمده است؟

العبادی برای چه به تهران آمده است؟
سه شنبه 29 مهر 1393 - 14:52

کارشناس سیاسی و تحلیلگر امور بین‌الملل، مبارزه با تروریسم و هماهنگی امنیتی و مبادلات تجاری را از مهمترین موضوعات مذاکرات مسؤولان عراقی و ایرانی در سفر نخست وزیر عراق به تهران عنوان کرد.

حسین رویوران روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم با اشاره به نخستین سفر منطقه ای و دوجانبه حیدر العبادی در سمت نخست وزیری عراق گفت: ایران پیشتاز کمک به عراق در بخش های امنیتی، اقتصادی و توسعه است.

این نویسنده و کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: بدون شک ایران و عراق در زمینه های مختلف با یکدیگر همکاری می کنند و مسایل منطقه ای از جمله مبارزه با تروریسم در دستورکار مذاکرات مسوولان دو کشور قرار دارد.

رویوران افزود: تروریسم خطری برای منطقه است و منحصر به عراق و سوریه نمی شود و منافع ایران ایجاب می کند که به دفاع از عراق و منطقه در مقابل خطرات تروریستی بپردازد.

وی گفت: مبارزه با تروریسم، دفاع از دولت منتخب عراق و امنیت منطقه اولویت ایران است و ایران اولین کشوری بود که به حمایت از عراق از جمله ارایه مشورت و کمک های بشردوستانه برای مبارزه با تروریسم پرداخت و به دولت بغداد و اداره محلی منطقه کردستان عراق نیز کمک کرد.

به گفته وی، سفر نخست وزیر عراق به ایران می تواند به تلاش های ریشه کنی تروریسم در منطقه کمک بیشتری کند.

کارشناس سیاسی و تحلیلگر امور بین الملل افزود: روابط خوب ایران و عراق در زمینه های مختلف منجر به گسترش همکاری ها از جمله افزایش مبادلات تجاری به ارزش 10 میلیارد دلار شده است و این مبادلات همچنان قابل افزایش است.

وی خاطرنشان کرد، ایران و عراق در زمینه گردشگری دینی نیز همکاری گسترده ای دارند به طوری که هر ساله میلیون ها زایر عراقی و ایرانی برای زیارت اماکن مذهبی به دو کشور سفر می کنند.

رویوران گفت: ایران تجربه بازسازی ویرانی های جنگ تحمیلی صدام حسین، دیکتاتور معدوم عراق، را دارد و این در حالی است که عراق هم اکنون نیاز به بازسازی دارد و ایران می تواند تجارب خود را در اختیار این کشور بگذارد و به آن در بازسازی کمک کند.
MKH-20-22:34

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها