توافق گازی مصر با رژیم صهیونیستی

توافق گازی مصر با رژیم صهیونیستی
چهارشنبه 30 مهر 1393 - 12:12

درپی امضای توافقنامه گازی بین رژیم اسرائیل و اردن، مسئولان این رژیم توافقنامه گازی دیگری را با دولت مصر برای صادرات گاز به این کشور امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، چند شرکت غیردولتی در مصر توافقنامه ای با رژیم صهیونیستی امضا کردند که به موجب آن، تل آویو سالانه 2 و نیم میلیارد متر مکعب از ذخیره حوزه گازی "تمار الشاطی" را به مدت 7 سال به مصر صادر خواهد کرد.

روزنامه اقتصادی "مارکر" وابسته به نشریه هاآرتص فاش کرد که ارزش سالانه این توافق بین 500 تا 700 میلیون دلار است و طبق اطلاعات منتشر شده بر اساس این توافق، رژیم صهیونیستی می تواند بدون اعلام قبلی صادرات گاز را متوقف کند.

رژیم صهیونیستی از طریق لوله های گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه اقدام به صادرات گاز خواهد کرد. این خط لوله چندین بار توسط افراد ناشناس در شمال مصر که علیه صهیونیست ها و دولت مصر فعالیت می کنند، منفجر شده است.

نشریات رژیم اسرائیل افزودند که تا سال 2012 و پیش از منفجر شدن مکرر لوله های انتقال گاز مصر و پایان توافقنامه 20 ساله بین دو طرف، قاهره نسبت به تامین گاز طبیعی رژیم صهیونیستی اقدام می کرد، اما با کشف منابع طبیعی گاز در مناطق ساحلی اراضی اشغالی، این رژیم به وابستگی خود به گاز مصر پایان داد.

آغاز ماه سپتامبر گذشته، رژیم صهیونیستی با اردن نیز توافقنامه ای به منظور صدور گاز طبیعی به مدت 15 سال امضا کرد که ارزش آن به 15 میلیارد دلار می رسد.

واردات گاز اردن از اراضی اشغالی به دلیل آسیب دیدن خطوط انتقال گاز مصر به این کشور در پی حملات انفجاری بود.

رژیم صهیونیستی تصمیم دارد 40 درصد از ذخایر گازی فلسطین اشغالی را صادر کند و علاوه بر معاملات مذکور، توافقنامه 20 ساله ای را به ارزش یک و دو دهم میلیارد دلار با یک شرکت در مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان و توافقنامه دیگری نیز به منظور تامین سوخت یک نیروگاه مصری با قاهره منعقد کرده است.

پربیننده ترین خبرها