عراقی ها خواستار قصاص عاملان "بلک واتر" شدند

عراقی ها خواستار قصاص عاملان
پنج‌شنبه 1 آبان 1393 - 20:42

العالم - بعد از صدور حکم متهمان پرونده "بلک واتر" در آمریکا، خانواده قربانیان این جنایت در عراق خواستار اعدام متهمان در مکان وقوع جنایت شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روز گذشته یک دادگاه آمریکایی، نگهبانان شرکت بلک واتر را که در سال 2007 دست کم 14 عراقی را در یک میدان پر ازدحام در غرب بغداد به ضرب گلوله کشته بودند، به قتل عمد و قتل درجه یک متهم کرد.

حسین علی عباس برادر یکی از قربانیان گفت: باید این نگهبانها را در همان جایی که مرتکب جنایت شده اند، یعنی میدان النسور اعدام کنند، زیرا آنها جلوی چشم همه اقدام به این جنایت کردند.

وی در گفت و گو با مطبوعات خاطرنشان کرد برادرش سعدی در این حادثه کشته شد و 4 فرزند او بی سرپرست شدند در حالی که هیچ گناهی نداشت و حتی سعی کرد از صحنه فرار کند اما آنها از پشت به او شلیک کردند و از ناحیه گردن مورد اصابت قرار گرفت.

علی عباس تاکید کرد: فقط محکوم کردن کافی نیست و عدالت هنوز اجرا نشده است.

خالد ولید نیز که پدر خود را در این حادثه از دست داده می گوید : همه آنها باید محکوم به اعدام شوند.

حکم قضایی که دیروز چهارشنبه در دادگاهی در آمریکا صادر شد در پی محاکمه 60 روزه 4 نگهبان شرکت بلک واتر بود که طی آن چگونگی شلیک از مسلسل های خود را در میدان النسور بغداد هنگام همراهی یک هیات سیاسی، تشریح کردند.

پیش بینی می شود نیکولاس سلایتن 32 ساله به اتهام قتل درجه یک به زندان ابد و سه نفر دیگر به اتهام قتل عمد بر اساس قانون آمریکا دست کم به 15 سال زندان محکوم شوند.

حسن جابر سلمان مشاور حقوقی عراقی که یکی از نجات یافتگان این حادثه است، صدور این حکم را اجرای بخش کوچکی از عدالت دانست اما در عین حال محکوم شدن این افراد به قتل عمد و قتل درجه یک را امیدوار کننده ارزیابی کرد.

مقام های  عراقی گفتند تعداد قربانیان این جنایت 17 نفر بوده است، اما بازپرس های آمریکایی قربانیان را 14 و مجروحان را 18 تن اعلام کرده اند.

مسئولان عراقی بعد از روی دادن این جنایت مجوز شرکت "بلک واتر" را لغو و ادامه فعالیت آن را در کشور خود ممنوع کردند، اما اسناد محرمانه ای که توسط سایت "ویکی لیکس" منتشر شد نشان می دهد صدها تن از نیروهای امنیتی این شرکت در عراق ماندند و با سایر شرکت ها فعالیت خود را ادامه دادند.

وزارت خارجه آمریکا در سال 2009 قرارداد خود را با این شرکت لغو کرده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها