داعش؛ عامل ناآرامی‌های ساحل آفریقا

داعش؛ عامل ناآرامی‌های ساحل آفریقا
يکشنبه 4 آبان 1393 - 19:48

رئیس جمهور مالی می‌گوید، خشونت‌های سه ماهه اخیر این کشور با فعالیت‌های داعش در عراق و سوریه مرتبط است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ابراهیم ابوبکر کیتا" رئیس جمهور مالی تاکید کرد: داعش عامل تشویق سران گروههای تندروی قدرت طلب است و این گروه ها نه تنها به داعش ابراز تمایل می کنند، بلکه آشکارا سرسپردگی خود به این گروه تروریستی را اعلام می کنند.

وی در گفت وگو با نشریه "لوموند" و رادیو بین المللی فرانسه ادامه داد: از سازمان ملل متحد می خواهیم که برای مبارزه با گروه های مسلح تندرو، نیروهای خود را در شمال مالی تقویت کند.

"جان ایو لودریان" وزیر دفاع فرانسه نیز دو روز قبل اعلام کرد که کشورش عملیات و شمار نیروهای نظامی خود را در شمال مالی گسترش می دهد تا از نفوذ گروههای تندرو و تروریستی جلوگیری کند.

وی پیش از این نیز گفته بود، سازمان ملل مسئول محافظت از تمامی اراضی مالی است و فرانسه هم در این زمینه مسئولیت دارد و ما نباید اجازه دهیم ناآرامی به این منطقه باز گردد.

لودریان تاکید کرد: عملیات نظامی فرانسه در اوایل سال 2013 تروریست هایی را که در مدت چند ماه در شمال مالی نفوذ کرده بودند، از کشور بیرون راند. وی تاکید کرد: تمام منطقه صحرای ساحل آفریقا در معرض خطر است، لذا باید با توافق با مقامات نیجر و چاد عملیات ضد تروریستی در شمال این دو کشور اجرا شود.

این وزیر فرانسوی از اسپانیا نیز تشکر کرد و گفت: اسپانیا منطقه ساحل را به صورت کامل پوشش می دهد و هیات 600 نفره اروپایی را سرپرستی می کند که وظیفه آن آموزش ارتش مالی است.

رئیس جمهور مالی نیزدرباره نتیجه مذاکرات صلح که در پایتخت الجزایر بین هیاتی از این کشور و نمایندگان 6 گروه مسلح فعال در شمال در حال انجام است، ابراز خوش بینی کرد و گفت: معتقدم بعد از سومین دوره مذاکرات در الجزایر جای خوشبینی هست و دولت نیز پیشنهاد ایجاد مجلس سنا را که نماینده شوراهای منطقه ای باشد، بررسی خواهد کرد.

ساحل آفریقا شامل کشورهای چاد، ساحل عاج، بورکینافاسو، نیجر و مالی است و این منطقه به دلیل درگیری‌های مذهبی، فرهنگی و اقتصادی در سال‌های اخیر رو به بی‌ثباتی نهاده است.تهدیدات تروریستی در منطقه ساحل متفاوت است. در این ناحیه گروه‌هایی از قبیل «بوکوحرام و انصار الشریعه» فعال هستند. تداوم بحران امنیتی-سیاسی در لییبی، ناآرامی در مالی و فعالیت‌های القاعده در مغرب اسلامی نیز بر دامنه بی‌ثباتی در این منطقه دامن زده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها