نخستین "امارت" داعش در لیبی کجاست؟ + ویدیو

دوشنبه 12 آبان 1393 - 22:00

العالم _ همزمان با نگرانی‌های بین المللی و منطقه‌ای از گسترش دامنه نفوذ گروهک داعش، شهر درنه در شرق لیبی به امارتی برای داعش تبدیل می شود و یک والی یمنی نیز برای آن تعیین شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ارتش لیبی برای بازپس گیری مهمترین نقطه تجاری در شهر بنغازی آماده می شود، از سوی دیگر نماینده لیبی در سازمان ملل از امکان کمک گرفتن از الجزایر خبر می دهد و همزمان با نگرانی های بین المللی و منطقه ای از گسترش داعش، شهر درنه در شرق لیبی به امارتی برای داعش با یک والی یمنی تبدیل می شود.

اینک در لیبی شهرهای ککله، غریان، یفرن شاهد رویارویی هایی میان نیروهای قبایل لیبی با حمایت ارتش کشور و عناصر مسلح "فجر لیبی" هستند. برخی منابع نیز در گفتگو با المیادین تاکید کردند که ارتش موفق به پیشروی به سمت مرکز ککله در جنوب غرب طرابلس شده است.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که نیروهای دولتی بر اغلب مناطق شهر بنغازی در شرق کشور مسلط شدند. درگیریهای شدیدی همچنان در اطراف بیمارستان الجمهوریه میان نیروهای شورای مشورتی انقلابیون بنغازی و ارتش لیبی با پشتیبانی نیروهای هوادار خلیفه حفتر سرتیپ سابق صورت می گیرد و این در حالی است که فرماندهی ستاد ارتش لیبی از ساکنان منطقه الصابری خواست تا آنجا راتخلیه کنند؛ این منطقه مهمترین منطقه تجاری در بنغازی است و واردات گندم و بنزین به بندر آن وارد می شود.

اما در شرق کشور، امارت داعش در شهر درنه در نزدیکی مصر تشکیل شد و از هیاتهای بیعت کننده با  داعش که درنه را به مناطق خود افزود، استقبال کرد؛ داعش، ابوالبراء الازدی را به عنوان والی درنه تعیین کرده است.

یک ویدیو در شبکه یوتیوب به نمایش گذاشته شد که هزاران نفر را نشان می دهد و اطراف آنها را گشتی های امنیتی با آرم داعش فرا گرفته اند؛ این افراد در همایشی به نام "به بغدادی دست بیعت بدهید" که ابوحبیب مفتی سعودی آن را شامگاه جمعه گذشته برگزار کرد و بدین سبب "جمعه بیعت" نامیده شد، وفاداری و بیعت خود با ابوبکر بغدادی را اعلام کردند.

برطبق اطلاعات منتشرشده، ابوحبیب که به عنوان مفتی برای درنه تعیین شد، در سپتامبر گذشته به همراه شماری از سران داعش، از طریق ترکیه به لیبی رفت.

ابوحبیب پلیس داعش را تاسیس کرد و در روز جمعه گذشته یک نمایش نظامی با مشارکت 50 خودروی شاسی بلند در خیابانهای شهر برگزار شد؛ این خودروها  دارای آرم داعش بودند و این اقدام به مثابه اعلام رسمی بیعت با ابوبکر بغدادی خلیفه خودخوانده داعش است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها