کویت: بدون‌ها تبعۀ کومور شوند!

کویت: بدون‌ها تبعۀ کومور شوند!
يکشنبه 18 آبان 1393 - 22:47

دولت کویت به ده‌ها هزار نفر از افراد فاقد تابعیت در این کشور نفت خیز، تابعیت کشور فقیر کومور را پیشنهاد خواهد داد تا به مشکل بی‌هویتی چندین سالۀ این افراد پایان دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، مازن الجاره، دستیار معاون وزارت کشور کویت در گفتگو با روزنامه الجریده گفت به افراد بدون کشور، موسوم به "بدون"ها، تقاضانامه های ویژه ای برای شهروندی اقتصادی کومور داده خواهد شد.

نشریه جریده به نقل از این مقام نوشت: کسانی که این پیشنهاد را بپذیرند مجوز رایگان سکونت در کویت را دریافت خواهند کرد. همچنین مجموعه ای از مشوق ها مانند آموزش و خدمات درمانی رایگان و حق کار نیز به آنان اعطا خواهد شد و این روند به محض بازگشایی سفارت کومور در کویت در ماه های آینده به اجرا در خواهد آمد.

این در حالی است که فیصل الدوایسان، نماینده مجلس و عضو کمیته حقوق بشر پارلمان کویت این حرکت را «بسیار بد» توصیف کرد و تهدید کرد؛ در صورتی که دولت این تصمیم را به اجرا درآورد، پیشنهاد سوال از نخست وزیر را در مجلس ارائه خواهد کرد.

وی گفت: این اعلامیه بدان معناست که دولت اطلاعات نادرستی را به نمایندگانی که اعتقاد دارند افراد بدون کشور، ملیت دیگر کشورها را دارند ارائه کرده است. این نماینده گفت: «در صورتی که این موضوع درست باشد، دولت باید این افراد را به وطنشان بازگرداند، نه به کومور.»

بیش از 110 هزار فرد بدون تابعیت در کویت به دنیا آمده و بزرگ شده اند و حق شهروندی در این کشور امیرنشین را خواستارند.

دولت کویت که این افراد را ساکنان غیرقانونی می خواند، می گوید که تنها 34 هزار نفر از این افراد برای دریافت تابعیت واجد شرایط هستند. باقی این افراد، اتباع دیگر کشورها هستند که پنجاه سال پیش، پس از استخراج نفت به کویت مهاجرت کرده اند و یا نسل های بعدی این مهاجران هستند.

بیدون ها سه سال پیش اعتراضاتی را برای دریافت حق شهروندی و دیگر حقوق اولیه برپا کردند و پلیس کویت با فشار و دستگیری صدها نفر که به اتهام اعتراضات غیرقانونی و حمله به نیروهای پلیس دادگاهی شده اند، به این اعتراضات پایان داد.

یک نماینده مجلس کویت در ماه آوریل پیشنهاد کرده بود که این افراد در اردوگاه هایی که باید در صحرا ساخته شود اسکان داده شوند. مجمع الجزایر کومور که در عربی "جُزر القمر" نامیده می شود، کشوری  در شرق آفریقا و عضو اتحادیه عرب است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها