گاردین: بحران کارگران خارجی در قطر ادامه دارد

گاردین: بحران کارگران خارجی در قطر ادامه دارد
چهارشنبه 21 آبان 1393 - 12:36

روزنامه گاردين چاپ انگلیس در گزارشي از كوتاهي و سهل انگاري دولت قطر در بهبود اوضاع كارگران خارجي و بيانيه سازمان عفو بين الملل درخصوص كافي نبودن اقدامات قطريها در اين زمينه خبر داد.

به گزارش پايگاه  خبري شبكه العالم، روزنامه گاردين در گزارشي به قلم اوين گيبسون با عنوان "قطر متهم به كوتاهي در زمينه رفتار با كارگران خارجي است" آورده است: قطر شش ماه پيش قول داد كه اصلاحات زيادي را در زمينه رفتار خود با كارگران خارجي انجام دهد، اما گزارش سازمان عفو بين الملل هشدار داده است كه پيشرفت قطر در اين زمينه اصلا كافي نبوده است.
اين سازمان دولت قطر را به كوتاهي و سستي در اين زمينه متهم كرده است.

اين گزارش با اشاره به مشكلات كارگران خارجي در قطر و استثمار آنها و بيش از 60 توصيه ارايه شده براي اصلاح وضعيت اين كارگران آورده است: قطر متعهد شد تا اصلاحاتي را در ساختار سيستم كفالت ايجاد كند كه با انتقادهاي گسترده اي روبرو شده بود. مسئولان قطري همچنين متعهد شدند تا تلاش بيشتري براي اجراي قوانين مربوط به حمايت از حقوق كارگران خارجي انجام دهند.
اما سازمان عفو بين الملل تاكيد كرده است: با وجود افزايش اذعان مسؤولان ارشد قطري به ميزان اين مشكل، ولي اقدامات محدودي براي اجراي توصيه هاي شركت حقوقي بين المللي "دي ال ايه بايبر" براي بهبود وضعيت كارگران در قطر صورت گرفته است.

شريف السيد علي رئيس بخش حقوق آوارگان و مهاجران سازمان عفو بين الملل تاكيد كرد: زمان پيش روي قطر درحال تمام شدن است و بايد اقدامي فوري براي تضمين اين مسئله صورت گيرد كه جام جهاني فوتبال در قطر روي گُرده كارگران و استثمار آنها برگزار نشود.

گزارش "دي ال ايه بايبر" نشان مي دهد كه 964 كارگر نپالي و هندي و بنگلادشي در جريان زندكي و كار در قطر در طول سالهاي 2012 و  2013 ميلادي جان خود را از دست داده و شمار زيادي نيز دچار حوادث كار شده اند و گروهي نيز قادر به ترك كشور نشده اند زيرا گذرنامه هاي آنها در اختيار خودشان نيست و از تامين اجتماعي برخوردار نيستند.

اين گزارش افزود: شمار زيادي از كارگران خارجي در گرماي سوزان با دستمزدهاي اندك كار مي كنند و در شرايط غيرانساني زندگي مي گذرانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها