رقابت منصف المرزوقی و السبسی در انتخابات تونس

رقابت منصف المرزوقی و السبسی در انتخابات تونس
شنبه 24 آبان 1393 - 14:07

تونس (العالم) ـ فضای سیاسی تونس با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مواضع انتخاباتی منصف المرزوقی رییس جمهوری کنونی، به سوی رقابت شدید انتخاباتی و گرم شدن تنور انتخابات سوق یافته است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار شبکه خبری العالم از تونس، رقابت اصلی میان المرزوقی و الباجی قائد السبسی رییس جنبش ندای تونس است که مورد حمایت چندین حزب کوچک دیگر و پیروز انتخابات مجلس مؤسسان قانون اساسی است.
تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تونس نیز از روز شنبه 10 آبان ماه آغاز شده است.
"جمعه قاسمی " تحلیلگر سیاسی تونس در گفت وگو با خبرنگار العالم خاطرنشان کرد: "اظهار نظرهای گروه های حامی المنصف المرزوقی، رییس جمهوری موقت و سر دادن شعارهایی مبنی بر اینکه در صورت نامزدی یا پیروزی این نامزد یا فلان نامزد، حمام خون در کشور به راه خواهد افتاد، خطرناک است و باید در قبال آن احتیاط کرد و هوشیار بود زیرا کشورتحمل چنین اظهارنظرهایی را ندارد".
گفتنی است دلیل نگرانی هواداران المرزوقی از پیروزی قائد السبسی، تسلط حزب ندای تونس متشکل از برخی از چهره های رژیم سابق، بر دولت و پارلمان و ریاست جمهوری است.
اما احتمال پیروزی مرزوقی در انتخابات ریاست جمهوری شاید به معنای آغاز درگیری میان دو طرف در بالاترین نقطه هرم دولت باشد.

"قیس سعید" استاد قانون اساسی تونس نیز در گفت وگو با شبکه العالم اظهار داشت: دولت متشکل از اکثریت خواهد بود و در صورتی که اکثریت مجلس با رییس جمهوری مخالفت کنند، حتی در صورت اقدام وی برای استفاده از اختیاراتی که قانون اساسی برایش در نظر گرفته، باز به نتیجه نخواهد رسید.
منصف المرزوقی که مورد حمایت چندین حزب کوچک تونسی است که بیشتر آنان نیز در پارلمان جدید کرسی در اختیار ندارند، شاید در صورت پیروزی، خود را در انزوای سیاسی میان دولت و پارلمانی ببیند که رقیبش ندای تونس بر آن تسلط دارد، از این رو حزب کنگره برای جمهوری تونس، خود را برای حمایت سیاسی و پارلمانی وی آماده می کند.

"عماد الدایمی" دبیر کل حزب کنگره برای جمهوری تونس در گفت وگو با شبکه العالم اظهار داشت: ما هم اکنون در صدد تشکیل فراکسیونی متشکل از گروه های دموکراتیک هستیم که با سیطره جریان خاصی مخالف بوده و به دنبال دفاع از حقوق مردم تونس و دستاوردهای مرحله تشکیل دولت و در راس آن قانون اساسی مصوب 14 ژانویه 2014 است.

رقابت انتخاباتی میان دو جریان مخالف، پیروزی یکی از احزاب را به دنبال خواهد داشت که این پیروزی یعنی پیروزی گزینه سیاسی خاص.
با وجود رقابت شدید "منصف المرزوقی" رییس جمهور موقت تونس در انتخابات، برخی نظرسنجی ها حاکی است که "الباجی قائد السبسی" مسن ترین نامزد ، بیشترین شانس را برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری دارد.
الباجی قائد السبسی 87 ساله که قبلاً نخست وزیر بود، حزبش که " نداء تونس " نام دارد ، در انتخابات پارلمانی از جنبش اسلامگرای "النهضه" پیش افتاده است.
انتخابات ریاست جمهوری تونس روز 23 نوامبر 2014 (2 آذر) برگزار می شود و افراد دیگری مانند "کلثوم کنو" که قاضی است و چند وزیر رژیم زین العابدین بن علی دیکتاتور فراری این کشور در این انتخابات با همدیگر رقابت خواهند کرد .
اگر هیچ یک از نامزدها در دور اول انتخابات ریاست جمهوری نتواند اکثریت آرا را کسب کند ، دور دوم انتخابات اواخر دسامبر 2014 برگزار خواهد شد .

tt-14-22:30

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها