مذاکرات مثبت وین و نقشِ منفیِ وزیر خارجه عربستان

يکشنبه 2 آذر 1393 - 22:42

خبرنگار العالم در وین، دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا را مثبت؛ و حضور وزیر امورخارجه عربستان در وین را منفی ارزیابی کرد.

 خبرنگار اعزامی شبکه خبری العالم، به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی، گفت: دیدار محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان با جان کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه 5+1 در مذاکرات هسته ای، دیداری مثبت بود، اما این دیدار که پنجمین دیدار این سه تن، در روزهای اخیر بود، نتوانست به اختلافات پایان دهد و هنوز برای دستیابی به توافق نهایی، کار بسیاری باقی مانده است.

"نوید بهروز" افزود: بر پایه این گزارش، در حال حاضر، تلاش ها بر پایه ایجاد چارچوبی برای توافق کلی در جریان است تا بر اساس آن، در خصوص جزییات نتیجه قطعی حاصل شود و گام های آخر درباره حل این جزییات، طی چند هفته برداشته شود.

سعود الفيصل در وين به دنبال چيست؟

به گفته بهروز، گفت وگوهای هسته ای گسترده و فراگیر میان ایران و گروه 5+1 در سطح وزیران، احتمالا فردا برگزار خواهد شد و در آن صورت، اوضاع مشخص تر خواهد شد، با این حال محافل خبری و کارشناسان در وین، دستیابی به توافق در مدت باقی مانده که فردا به پایان می رسد، را کاملا بعید می دانند.

بهروز تاکید کرد که وزیر امورخارجه آمریکا، تماس های متعددی با کشورهای عربی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از جمله با وزیران امورخارجه کویت، قطر، بحرین، امارات گرفت و تماس هایی نیز با ترکیه و رژیم صهیونیستی برقرار کرد.

خبرنگار شبکه العالم همچنین از حرف و حدیث هایی درباره سفر سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی به وین به منظور پیگیری مذاکرات هسته ای خبر داد و گزارش داد که الفیصل در پاریس با کری و در مسکو با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در این مجال دیدار کرد.

وی با استناد به اطلاعات کسب شده از محافل آگاه در وین، تاکید کرد که عربستان و به ویژه سعود الفیصل، ایفای نقشی غیرسازنده را در دستور کار قرار داده و در تلاش است با مطرح کردن برخی موضوعات، چوب لای چرخ مذاکرات بگذارد.

محافل آگاه همچنین خاطر نشان کردند که سعود الفیصل در حال حاضر، نقش نماینده رژیم صهیونیستی را ایفا می کند و همان اظهاراتی را تکرار می کند که نتانیاهو تکرار می کرد.

از آن گذشته، جان کری، تماسی نیز با نتانیاهو برقرار کرد و نتانیاهو به وزیر خارجه آمریکا گفت که "به توافق نرسیدن، بهتر از دستیابی به توافق ِ بد است" و این دقیقا همان موضعی است که سعود الفیصل بر آن پافشاری می کند.

خبرنگار شبکه العالم به نقل از محافل آگاه تاکید کرد که هرچند عربستان، در تلاش برای تاثیر منفی بر مذاکرات است، اما از جایگاه قدرتمندی برای تاثیرگذاری بر روند مذاکرات برخوردار نیست، به ویژه که این مذاکرات، بین ایران و شش قدرت بزرگ جهان برگزار می شود، به این ترتیب، تلاش های نتانیاهو بر تاثیر منفی بر مذاکرات ناکام مانده است.

منابع آگاه همچنین به خبرنگار شبکه العالم گفتند: بهتر بود که عربستان، در راه برقراری امنیت و ثبات در منطقه تلاش می کرد و با این پرونده، مانند سایر پرونده های منطقه، نقشی تخریبی در پیش نگیرد.

11/23
26

 

پربیننده ترین خبرها