دلایل سفر ولید معلم به روسیه

دلایل سفر ولید معلم به روسیه
پنج‌شنبه 6 آذر 1393 - 09:17

يك نماينده مجلس مردم سوريه گفت وزير خارجه این کشور در جريان سفر به مسكو پيشنهادهاي روسيه درباره گفت وگوی دولت و مخالفان براي دستيابي به راه حلي جهت حل بحران اين كشور را مورد بحث و بررسي قرار خواهد داد.

"شريف شحاده" روز پنج شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم تاكيد كرد: هرگونه راه حلي بايد براساس توقف تروريسم و پايان حمايت و پيشتيباني مالي از آن باشد.

وي تصريح كرد: ولید معلم در مسكو، بحران سوريه و جنگ عليه اين كشور و تروريسم و ابعاد بحران را مورد بررسي قرار خواهد داد.

شحاده خاطرنشان کرد: وزير خارجه سوريه همچنين پرونده ديمستورا و ايده ها وافكار مطرح شده از طرف وي و روسيه را بررسي خواهد كرد.

شحاده تأکید کرد که در این سفر چگونگی مقابله با تروريسم عليه سوريه، عراق، لبنان و همه كشورهاي منطقه بررسی خواهد شد.

به گفته شحاده، اين سوال بسيار مهم مطرح است كه آيا تركيه به صرفا تماشاگر بودن اوضاع يا حمايت خود از گروههاي تروريستي پايان خواهد داد.

وي تصريح كرد: روسيه هیأتی از مخالفان سوري خارج نشين را به حضور پذيرفته است، و سخنان زيادي مطرح خواهد شد كه همه آنها حول محور ايده هاي دولت روسيه براي يك راه حل مسالمت آميز در سوريه است و اين امري است كه دولت سوريه نيز بر آن اصرار مي ورزد.

شحاده گفت: روسيه همچنين موضوع برقراري آشتي نيز كه در بسياري از مناطق سوريه به ثمر نشسته است، درجريان سفر المعلم به مسكو مطرح خواهد كرد. در كل، بحث در اين نتيجه خلاصه خواهد شد كه راه حل بحران سوريه تنها از طريق مبارزه با تروريسم و توقف حمايت مالي از آن است و گفت وگو و راه حل بايد از درون خود سوريها باشد و كسي كه دل به خارج ببندند، سودي نخواهد برد.

این نماینده سوری افزود: روسيه طرحي ندارد بلكه افكار و ايده هايي دارد كه مطرح شده و از طريق رسانه ها هر از چند گاهي درباره آن بحث مي شود. مسكو تا اين لظه نگفته است كه طرحي مشتمل بر چند ماده دارد. در راستاي همين ايده ها است كه روسيه مخالفان مورد نظر خود را به مسكو فراخواند؛ مخالفاني كه اكنون قانع شده اند كه تروريسم در سوريه وجود دارد و در نتيجه، اين طرح ممكن است به نقطه اي برسد كه در آن بحث از (نشست) "مسكو يك" و "مسكو 2" به ميان بيايد بويژه كه كنفرانس هاي برگزار شده تاكنون سودي براي ملت سوريه نداشته بلكه وقت كشي بوده است و گفت وگو كنندگان نتوانسته اند اولويت ها را مشخص كنند زيرا درحالي كه دولت سوريه موضوع مبارزه با تروريسم را مطرح مي كند، مخالفان از حكومت انتقالي سخن مي گويند و به نظر مي رسد كه مسكو دريافته است كه راه حل در كجا نهفته است.

شحاده گفت: آنچه نيز ديمستورا ارايه كرده است، طرح راه نيست بلكه يك سري ايده ها است از جمله تعليق نبردها يا آتش بس نظير آنچه در بوسني و هرزگوين اجرا شد. سوريه (اين امر) را رد نكرده است و بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز گفته است كه جاي بحث و بررسي دارد.

وي تصريح كرد: بايد گفت وگو بين دولت سوريه و طيف مخالفان معتقد به راه حل سياسي در سايه اجماع سوريها در تروريسم و خشونت و قتل برگزار شود. كساني كه به سوريه آمده اند، مزدوراني هستند كه با ملت سوريه رابطه اي اجتماعي يا فرهنگي ندارند.

MKH-26-22:34

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها