رقیب روسی برای جنگنده‌های جدید آمریکایی

شنبه 8 آذر 1393 - 18:40

کارشناس نظامی آمریکایی تاکید کرد که جنگنده تی-50 روسیه در برخی ویژگی‌های خود ممکن است از دو جنگنده آمریکایی اف-35 و اف-22 (رپتور) پیشی بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دیو ماجومدار کارشناس مسایل نظامی آمریکایی در مقاله ای که اخیرا در مجله نشنال اینترست "The National Interest" منتشر شده، می نویسد: جنگنده روسی تی 50 ممکن است رقیبی خطرناک برای هواپیماهای جنگی آمریکا از نوع اف 35 و اف 22 (راپتور) باشد.

جنگنده روسي تي 50

سرلشکر دیو دپتولا رییس سابق اطلاعات نیروی هوایی امریکا هم در این باره اظهار می دارد: برخی اطلاعاتی که از هواپیمای روسی تی 50 دریافت کردم، حاکی از آن است که این هواپیما یک طراحی جدید دارد و مشخصات آن چیزی از هواپیماهای جنگی امریکایی نسل پنجم کم ندارد، بلکه حتی در بعضی ویژگی های خود بر این جنگنده های امریکایی برتری دارد. بی شک توان مانور و دور زدن آن در هوا بسیار بیش از توان هواپیماهای امریکایی مذکور است و طراحی آیرودینامیک آن هم بی نظیر است.

دپتولا می افزاید: به نظر می رسد که جنگنده روسی برای رسیدن به برتری در هوا طراحی شده است و اف 35 آمریکا در این خصوص از آن عقبتر است.

این ژنرال نیروی هوایی امریکا خاطرنشان می کند که هواپیمای روسی به حق قادر به رقابت با هواپیمای امریکایی نسل پنجم اف 22 (راپتور) می باشد.

دیو ماجومدار کارشناس نظامی امریکایی اما بر این باور است که در مقایسه با طراحان اف 22 (راپتور)، طراحان تی 50 چندان توجهی به توان رادار گریزی نداشته اند؛ بلکه توجه خود را بیشتر به توان مانور سریع این هواپیما معطوف کرده اند. از این رو می توانیم بگوییم که هواپیمای روسی در بسیاری جنبه ها بر اف 35 برتری دارد و نیز می تواند با اف 22 (رپتور) رقابت کند.

هر دو کارشناس مذکور عقیده دارند که روس ها پیشرفت عظیمی در زمینه سیستم های حسگر لمسی به ثبت رسانده اند، در حالی که جنگنده های امریکایی همچنان برتری خود را در زمینه تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از سامانه های رادار حفظ کرده اند که این یک مشخصه مهم در جنگ نو به شمارمی آید.

تي 50 روسي در كنار اف 22 آمريكايي

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها