وضعیت پزشکان سوریه در "پایتخت" داعش

وضعیت پزشکان سوریه در
سه شنبه 11 آذر 1393 - 22:54

العالم ـ پزشکان شهر رقه از یک سو در حالتی از ترس و در عین حال نیاز برای تامین معیشت خود در شهر جنگ‌زده به سر می‌برند و از سوی دیگر فرار از این شهر ممکن است به قیمت جان آنها و ازدست دادن خانه و دارایی‌هایشان تمام شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پزشکانی که رقه را ترک نکردند، بسیار اندک هستند. داعش نیز که به خدمات آنها در بیمارستان ها نیاز دارد، سعی می کند این پزشکان را در شهر نگه دارد. پزشک موظف است در بیمارستان های تحت نظارت گروهک داعش مانند بیمارستان التولید و بیمارستان الوطنی، به صورت شیفتی مشغول بکار شود. اگر پزشکی از حضور در روزهای تعیین شده در بیمارستان خودداری کند، یا با تعطیل کردن مطبش و یا وادار کردن وی به ترک بیمارستان خصوصی که در آن فعالیت می کند، مجازات می شود. 

محمود پرستاری که یک مطب اورژانس دارد، می گوید که من باید 24 ساعت در هفته بدون دریافت هیچ مبلغی، زخمیان تروریست را درمان کنم اما اگر با داعش بیعت کنم در این صورت به دلار حقوق خواهم گرفت. همچنین تهدید شدم اگر یک روز در بیمارستان حاضر نشوم، مطب من به مدت یک هفته تعطیل خواهدشد.

تمام بیمارستانها از سوی مسؤولان بخش پزشکی براساس قوانین بسیار سفت و سختی اداره می شوند و هرگونه تخلف ممکن است با مجازاتی بسیار سخت و یا تعطیل کردن بیمارستان خصوصی روبرو شود و گاهی مجازات در حد شلاق زدن در یکی از میدانهای عمومی شهر باشد. مسوولان بخش پزشکی، پزشکان و پرستاران زن را وادار می کنند تا در طول فعالیت خود حتی در اتاق عمل، لباس شرعی، "از دیدگاه داعش"، به تن کنند.

"فؤاد" پزشک جراح زنان پس از آنکه داعش او را از انجام وظیفه اش بازداشته است، از چنگ داعش گریخت و مطب خصوصی وی تعطیل شد. وی اوضاع پزشکان را به سبب عدم انطباق با شرایطی که داعش در شهر تحمیل کرده است، دشوار خواند. فواد داستان یکی از همکاران خود را نقل کرد که زندگی همسر یکی از عناصر مسلح که به عمل جراحی سزارین نیاز داشت، نجات داد. این زن پس از مرخص شدن از بیمارستان به  همراه همسرش علیه پزشک شکایت کردند بر اساس این شکایت حکم مجازات پزشک صادر شد. وی نیز به ناچار از شهر فرار کرد و تمام املاکش به دست داعش افتاد.

پزشکان نیز مانند دیگر ساکنان رقه از فضاهای حاکم بر شهر به سبب حضور گروهک داعش و نیز اقدامات این گروهک که برای آنها نامتعارف و غیرقابل قبول است، رنج می کشند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها