کمک های ایران به آوارگان عراقی در فصل سرما + فیلم

جمعه 14 آذر 1393 - 22:40

جمهوری اسلامی ایران از طریق کنسولگری خود در استان اربیل در شمال عراق، کمک های بشردوستانه را در میان آوارگان عراقی توزیع می کنند؛ آوارگانی که مشکلات شان به علت سرمای هوا بیشتر شده است.

خبرنگار شبکه العالم از اربیل گزارش داد، جمهوری اسلامی ایران از طریق کنسولگری خود در استان اربیل کمک های بشردوستانه را در اختیار آوارگان می گذارد و اخیراً به بیش از 500 خانواده آواره نفت سفید داده است.

"شیخ بشیر" عادل مسؤول توزیع سوخت در مصاحبه با گزارشگر العالم گفت: جمهوری اسلامی ایران کمک های بشردوستانه ای برای آوارگان عراقی اختصاص داده است، و ما این بار سوخت اهدایی ایران را میان آوارگان توزیع کردیم زیرا این اردوگاه ها به سوخت نیاز مبرم دارند.

از سوی دیگر دولت عراق یک میلیون دینار( بیش از 800 دلار) به هر خانواده آواره ای اختصاص داده است، اما این مبلغ برای اجاره کردن یک خانه کوچک به مدت یک ماه در شهر اربیل کفایت نمی کند.

با وجود این کمکها؛ به دلیل زیاد بودن شمار آوارگان عراقی و محدود بودن کمکهای توزیع شده، نیازهای آنان به مواد غذایی و سوخت در فصل سرما بیشتر شده است.

گروه تروریستی داعش در ژوئن 2014 به استان نینوا حمله کرد و از آن تاریخ تاکنون استان های دهوک، اربیل و سلیمانیه هزاران خانواده آواره را در اردوگاه ها پناه داده اند.

بیش از 6 هزار آواره که اکثر آنها ایزدی هستند، در اردوگاه جمشکو استان اربیل به سرمی برند و از سرما، بیماری ها و دیگر مشکلات رنج می برند.

یکی از آوارگان روز جمعه به خبرنگار العالم گفت: خدمات اردوگاه در حد صفر است. حدود صد کودک بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

آواره ای دیگر اظهار داشت: اردوگاه فاقد لوله کشی مناسب آب است و فاضلاب از لوله های شکسته به بیرون نشت می کند.

یکی دیگر از آوارگان خاطرنشان کرد: اگر ضعف خدمات به همین نحو ادامه داشته باشد، ما از اردوگاه فرار خواهیم کرد؛ زیرا نفت، برق، آب و هیچ خدمات دیگری در اردوگاه وجود ندارد. 

هر چند که دولت عراق اقامتگاه موقت (کانکس) و چادر در اختیار آوارگان مقیم استان اربیل قرار داده است اما آوارگان همچنان از مواد غذائی کافی، آب آشامیدنی و وسایل گرمایشی محرومند.  

پربیننده ترین خبرها