مخالفت روسیه با پیشنهاد عربستان برای جابحایی اسد

مخالفت روسیه با پیشنهاد عربستان برای جابحایی اسد
شنبه 15 آذر 1393 - 18:11

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، سعودی‌ها با صراحت و روشنی تاکید کرده اند که «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه باید ساقط شود و مهم نیست اگر یک "علوی" دیگر به جای او قرار گیرد؛ اما روسیه این منطق آنها را رد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، میخائیل بوگدانوف در دیدارهای دیروز (جمعه) خود با مقامات لبنانی در باره پرونده سوریه گفت وگو کرد و به آن ها گفت که روسیه براساس قرائت خود از ممکن ها و غیرممکن ها در سوریه، با واشنگتن درباره دمشق هماهنگی می کند.

نماینده ویژه «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه اضافه کرد: هدف ما روشن است. جمع کردن دولت سوریه و مخالفان دارای تحرکات مسالمت آمیز بر سر میز گفت وگو. اینجا دو مشکل بروز می کند، نماینده دولت کیست؟ و نماینده مخالفان کیست؟

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، بوگدانوف تاکید کرد: نظر ما در باره مخالفان روشن و قاطع است. آنها مخالفان ملی ، دارای تحرکات مسالمت آمیز ، فعال و دارای نمایندگی از ملت سوریه هستند. به همین دلیل بارها از آنها در مسکو استقبال کرده ایم.

وی افزود: برخی طرف های منطقه ای تلاش کردند تا گروه هایی را به عنوان مخالف تحمیل کنند، برخی از گروه های تندرو و تروریست حمایت می کنند اما ما همه اینها را رد کردیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: هدف روسیه کمک به سوری ها برای اصلاح نظامشان است اما دیگران اهدافی دیگر دارند و خواستار ساقط شدن اشخاص و قرار دادن وابستگان خود به جای آنها هستند حتی اگر تغییرات موجب شود یک نظام بسیار بد سرکار بیاید.

نماینده ویژه « ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه تصریح کرد: سعودی ها نزد ما آمدند و با صراحت و روشنی تاکید کردند که «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه باید حتما ساقط شود. مشکلی ندارند که یک علوی دیگر به جای او قرار گیرد، ما با حافظ اسد هم کار کردیم ، مهم این است که بشار اسد برود، اما ما این منطق آنها را رد کردیم.

بوگدانوف خاطرنشان کرد: برخی در غرب به ما می گویند که بشار اسد نباید در هیات گفت وگو کننده از جانب نظام سوریه حاضر باشد اما ما به آنها گفته ایم که بشار اسد رییس جمهوری و حاکم کنونی سوریه مطابق قانون اساسی این کشور است.

وی افزود: به آنها گفته ایم که بشار اسد منتخب مردم سوریه است، بله برخی از سوری ها به او رای نداده اند اما دلیل آن امنیتی بوده مانند آنچه در اوکراین اتفاق افتاده است و انتخابات تحت نظارت غربی ها برگزار شد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مشکلات در دو پرونده سوریه و اوکراین فقط از طریق گفت وگو حل خواهد شد.

همزمان با هفتادمین سالگرد روابط روسیه و لبنان، « میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رییس جمهوری در امور خاورمیانه برای گفت وگو با مقامات ارشد لبنانی ، شامگاه پنجشنبه وارد بیروت شد.

بوگدانوف در اولین روز حضورش در بیروت با « تمام سلام» نخست وزیر، « نبیه بری» رییس مجلس، «جبران باسیل» وزیر امور خارجه و « میشل سلیمان» رییس جمهوری سابق، « محمد رعد» رییس فراکسیون حزب الله در مجلس، ژنرال « جان قهوجی » فرمانده ارتش و « طلال ارسلان» رییس حزب دروزی دموکراتیک لبنان جداگانه دیدار و گفت وگو کرد. وی همچنین در مراسمی که به مناسبت هفتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک روسیه و لبنان برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه قرار است امروز نیز با برخی از مسئولان لبنانی دیدار و گفت وگو کند.

پربیننده ترین خبرها