ادامه بحران در روابط مغرب و فرانسه؛

چرا شاه مغرب از سفر به پاریس منصرف شد؟

چرا شاه مغرب از سفر به پاریس منصرف شد؟
سه شنبه 18 آذر 1393 - 22:54

با ادامه تنش در روابط فرانسه و مغرب، دولت فرانسه حضور نخست وزیر مغرب در پاریس را نادیده گرفته و این امر باعث شده که ملک محمد ششم پادشاه مغرب، مقصد خود را برای گذراندن تعطیلات از پاریس به ابوظبی تغییر دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالاله بن کیران نخست وزیر مغرب، روز شنبه گذشته در مدرسه عالی معادن پاریس که شماری از دانشجویان مغربی از آن فارغ التحصیل شده بودند، به سخنرانی پرداخت و ناظران از امکان مصالحه دو کشور و پایان دادن به بحران در روابط دو کشور خبر می دادند.

اما برخلاف معمول، دولت مانویل فالس، نخست وزیر سوسیالیست فرانسه حضور عبدالاله بن کیران نخست وزیر اسلامگرای دولت مغرب در پاریس را کاملا نادیده گرفت و از ارسال دعوت نامه غیر رسمی برای وی جهت بررسی عوامل بحران در روابط دو کشور و راههای برون رفت از آن، خودداری کرد.

دولت فرانسه، به طور معمول از شخصیت های سیاسی مغربی در دیدارشان از این کشور حتی در دیدارهای غیر رسمی شان استقبال می نماید، به ویژه اینکه مقام مذکور در جایگاه نخست وزیر باشد. اما به دنبال به وجود آمدن اختلاف در روابط دو کشور، دولت فرانسه از عمل به این عادت خودداری کرده است.

اقدام دولت سوسیالیست فرانسه نشان دهنده عدم رغبت آن در اقدام به ارائه هر گونه ابتکار یا تلاش در راستای تصحیح روند روابط دو کشور است که به دنبال شکایت شهروندان فرانسوی علیه دستگاههای اطلاعاتی مغرب به اتهام شکنجه و پذیرش این اتهامات از سوی دستگاه قضایی فرانسه و فراخواندن مسئولان مغربی برای بازجویی، به تیرگی گراییده است.

از جمله نشانه های سردی روابط دو کشور که تا دوره اخیر به عنوان همپیمان به شمار می آمدند تصمیم پادشاه مغرب برای تغییر مقصدش برای گذارندن تعطیلات از فرانسه به ابوظبی می باشد. این در حالی است که وی در شهر پیتز در 70 کیلومتری پاریس یک کاخ شخصی دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها