شبکه سعودی، سخنگوی رسمی القاعده در یمن

شبکه سعودی، سخنگوی رسمی القاعده در یمن
چهارشنبه 19 آذر 1393 - 12:26

درحالیکه نیروهای انصارالله یمن طی ماه های اخیر ضربه های سنگینی را به گروه تروریستی القاعده وارد کرده اند، شبکه سعودی "العربیه" درحال انتشار خبرهایی دروغ از پیروزی های القاعده در یمن است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت خبری "العهد" نوشت: رسانه‌های عربستان سعودی به ریسک کردن در زمینه اعتبار رسانه‌ای خود عادت کرده‌اند؛ حتی اگر این امر به اعتبار و حرفه ای بودن آنها زیان وارد کند.
این رسانه‌ها به جای آنکه در ارتباط با حوادث یمن صادقانه عمل کنند، با وارنه جلوه دادن واقعیت ها و دروغ پردازی درباره حوادثی که اصلا روی نداده است، اعتبار خودشان را به خطر انداخته‌اند.
این رسانه ها تلاش می کنند تا افکار عمومی را گمراه کنند و تصویری برخلاف واقعیت از حوادث و رویدادهای یمن منتشر کنند تا به گمان خود بتوانند با این رویکرد وضعیت موجود را تغییر دهند، و جنگی روانی را علیه جنبش انصار الله –که در نبرد با گروه القاعده در یمن است- به راه بیاندازند.

 

دروغ پردازي شبكه سعودي العربيه درباره حوادث يمن در حمايت از القاعده


سایتهای شبکه‌های تلویزیونی العربیه و اسکای نیوز در سوم دسامبر جاری خبری را با این مضمون منتشر کردند که 12 نفر از نیروهای جنبش انصار الله در یمن کشته شدند.
تنها این دو رسانه خبر یاد شده را - بدون اطمینان پیدا کردن درستی آن از منابع ذیربط - منتشر کردند.
نمی توان به راحتی از کنار این خبر گذشت، بلکه نیاز است تا به طور عمیق به پیشینه و علل انتشار آن توجه شود؛ بویژه که اولین بار نیست که شبکه العربیه به انتشار اینگونه اخبار جعلی اقدام می کند؛ اخباری که هدف از آنها القای این مطلب است که شبکه القاعده به پیروزیهای نظامی در جنگ علیه نیروهای انصار الله دست می یابد.
شبکه العربیه در همین راستا چندی پیش نیز خبری را با این مضمون منتشر کرد که شبکه القاعده دهها نفر از نیروهای جنبش انصار الله را کشته است.
نادرستی این اخبار و گزارشها با پیگیری و زیر نظرگرفتن واقعیت های روند عملیات نظامی و کنترل جنبش انصار الله بر مناطقی که مرکز ثقل گروه القاعده در یمن به شمار می رفت، ثابت می شود.
چرا شبکه العربیه و رسانه های همسو، به دروغ پردازی به نفع شبکه القاعده اقدام می کنند؟ درحالی که براساس شناخت، این شبکه جنگی رسانه ای را علیه گروه القاعده در برخی مناطق به راه انداخته است، سخنگوی رسانه ای این گروه در صحنه یمن می شود و اینچنین وارد رویکردی تناقض آمیز می گردد.
یک منبع بلندپایه یمنی در رد اخبار شبکه العربیه درخصوص پیروزیهای خیالی القاعده بر نیروهای جنبش انصار الله در یمن، به سایت خبری "العهد" گفت: خبر کشته شدن 12 نفر از نیروهای انصار الله صحت ندارد، و علت انتشار چنین خبری نیز پیروزهای انصار الله بر گروه القاعده در استان اب و رداع از یک ماه پیش تاکنون است.
این منبع گفت: برای تایید پیروزیهای میدانی جنبش انصار الله بر عناصر گروه القاعده از رسانه ها دعوت کرده ایم که خودشان از نزدیک برای مشاهده این پیروزیها در صحنه نبرد حاضر شوند؛ اما این امر صورت نگرفت و تنها خبرگزاری رویترز یک تیم رسانه ای فقط به منطقه رادع فرستاد و گزارشی را درباره پاکسازی شهر رادع از عناصر مسلح القاعده تهیه کرد.
این منبع همچنین عربستان و رسانه های این کشور را متهم کرد که درتلاش برای خدشه وارد کردن به پیروزیهای جنبش انصار الله علیه القاعده هستند؛ به گفته وی تشکیلات القاعده بازوی ریاض و آخرین برگه عربستان در یمن است؛ برگه ای که انقلاب 21 سپتامر گذشته مردم یمن، آن را سوزاند.

انتشار خبر دروغ پیروزی های القاعده در یمن از طریق اسكاي نيوز


البته مسأله به همین جا ختم نمی شود زیرا این منبع تصریح کرد: عربستان همچنین در تلاش برای بزرگنمایی مسأله القاعده است.
وی اشاره کرد: هدف از حمله اخیر به منزل سفیر ایران در شهر صنعا که نزدیک مقر سازمان امنیت قرار دارد، این بود که القاعده به گونه ای به تصویر کشیده شود که گویی همچنان درصحنه حضور دارد؛ درحالی که این امر نادرست است.
این منبع اشاره کرد: این حمله در محله ای صورت گرفت که در آن سازمان امنیت سیاسی به عنوان بزرگترین تشکیلات در بین سرویسهای امنیتی که دارای شناخت و آگاهی از القاعده است، قرار داشت. این حمله با هدایت عربستان انجام شد و نهادهای امینتی از آن آگاه بودند.
وی افزود: ما در تلاش برای اعمال فشار بر این نهاد امنیتی برای آگاهی از پرونده عناصر القاعده و عناصر باقی مانده آنها در زندان هستیم تا نظارت بر تحرکات بقایای آنها تسهیل شود.
این منبع تاکید کرد: برگه القاعده در استانهای شمالی یمن سوخته است.

پربیننده ترین خبرها