ویدیو؛ لانه جاسوسی سابق آمریکا در کوه شیطان برلین

چهارشنبه 19 آذر 1393 - 21:19

یک هواپیمای بدون سرنشین متعلق به شرکت "رابلی" روز نهم دسامبر با پرواز بر فراز ساختمانی متروکه که روزی یکی از مراکز آژانس اطلاعاتی آمریکا در بخش غربی برلین بود، از این ساختمان تصویربرداری کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این ساختمان که یک ایستگاه شنود و جاسوسی وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) بود، بر بالای یک تپه مصنوعی معروف به "کوه شیطان" ساخته شده است. این ساختمان از حدود 12 میلیون متر مکعب از ویرانه های جنگ جهانی دوم ساخته شده بود و ارتفاع آن تقریباً به 120 متر می رسید.

درزیر این تپه، بقایای دانشکده نظامی نازی که از سوی " آلبرت شبیر " مهندس نازی طراحی شده بود، وجود داشت. آن بنا به حدی مقاوم بود که تلاش های هواپیماهای نیروهای متفقین برای تخریب آن ناکام مانده بود.

پس از جنگ جهانی دوم، سی.آی.ای یکی از بزرگ ترین ایستگاه های جاسوسی و شنود خود را بر فراز این تپه بنا کرده بود و از سال 1961 عملیات نظارت و جاسوسی ضد کشورهای اردوگاه سوسیالیست درآن زمان را ازآن جا آغاز کرد.

سیا بر بالای این ساختمان دیش های بزرگی که قطر برخی از آن ها حتی به 12 متر می رسید، گذاشته بود و  از طریق آن می توانست امواج ماهواره ای و رادیویی را دریافت و منتقل و تجزیه و تحلیل کند. آمریکایی ها و انگلیسی ها در آن سالها در برنامه های جاسوسی به عنوان بخشی از شبکه جهانی ECHELON همکاری کردند.

این ساختمان در سال 1992 و سه سال پس از فرو ریختن دیوار برلین به یک مکان متروکه تبدیل شد. درسال 1996، این مکان به مبلغ سه میلیون و 290 هزار دلار به بخش خصوصی فروخته شد تا به هتل و رستوران تبدیل شود، اما این طرح به علت مشکلات مالی متوقف شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها